2018.03.06. 10:27
Szolnokon harminc esztendeje kezdődtek meg az új átkelő előkészítő munkái
Haj, Szolnok főutcája péntek délután! Hosszan kanyargó kocsisor: egyik vége Szajol alatt, a másik vége pedig Abonynál! Nem, ez nem a háború utáni helyzet, hanem az 1980-as évek végéről van szó.
Ekkor vált teljesen nyilvánvalóvá, hogy a 4-es számú főút és az egyetlen szolnoki közúti Tisza-híd nem képes eleget tenni a megnövekedett forgalomnak.
Elodázhatatlanná vált a várost elkerülő főút és egy új Tisza-híd megépítése. Ennek előkészítői munkái indultak meg pontosan három évtizede.
Az akkori igazgatási szerv, a Szolnok Megyei Tanács 1987. október 9-én hozott határozatot egy addig egyedülálló kezdeményezésről: a Tisza híd-kötvény kibocsátásáról.
A tervezet szerint: 400 millió forint értékben évi 12 százalékos kamatozású értékpapírt bocsátanak ki, a 4-es számú főközlekedési út Szolnokot elkerülő szakaszának építésére.
A Budapesti Unicbank Rt.–t bízták meg a kötvénnyel kapcsolatos munkákkal. A névérték visszafizetéséért a Közlekedési Minisztérium vállalt kötelezettséget.
Az 1990-ig fizetendő 144 millió forint kamatköltségért a Szolnok Megyei Tanács kezeskedett. 300 millió forintot a vállalatok, 100 millió forintot a lakosság jegyezhetett. A és B típusú kötvényeket bocsátottak ki.
Az A típusúakat belföldi gazdálkodó szervezetnek értékesítették 7 éves lejáratra, 100 ezer, 500 ezer és egymillió forint címletekben. A másikat, a B típusúakat belföldi magánszemélyeknek ajánlották 5 éves lejáratra. A lakossági kötvények 5 ezer, 10 ezer és 20 ezer forint címletekben készültek.
A kötvényvásárlás nem tűnt rossz üzletnek! Ugyanis akik 1988. február 19-ig vásároltak belőle, minden 50 ezer forint értékű kötvényhez egy tombolasorsjegyet is kaptak. Február 27-ig lezárult az értékpapír eladásának első fordulója.
A lakosság 100 millió forintot fektetett be a Tisza-híd kötvénybe. Márciustól pedig a közületeknek is lehetővé tették a hídkötvény megvásárlását.
De térjünk vissza a lakossági kötvényhez! 1988. március 9-én Szolnokon tartották a tombolasorsolást. Fortuna jóvoltából két főnyeremény talált szerencsés gazdára: egy 75 ezer forintos utazási utalvány és egy Dacia személygépkocsi.
1988. április 8-án azután Szolnokra érkezett Urbán Lajos közlekedési miniszter, és tárgyalásokat kezdett a megye vezetőivel az új elkerülő szakaszról és az új Tisza-hídról.
A megyei tanács elnökhelyettese tájékoztatta a minisztert a kötvény sikeréről, amelyből addig 220 millió forint értékben sikerült értékesíteni. A pénz tehát rendelkezésre állt, kezdődhetett az előkészítés és a kivitelezés.
1988 októberében végül megkezdhették az új Tisza-híd építését. Apró módosításokat azonban végrehajtottak: például az új híd nem négy sávval épült, hanem csak kettővel, igaz, vasbetonból, a legkorszerűbb technológiával. A beruházó a Szolnoki Közúti Igazgatóság lett, a kivitelezést pedig a Hídépítő Vállalat végezte.
1992. augusztus 18-án Antall József miniszterelnök jelenlétében, ünnepélyes körülmények között átadták az új Szent István hidat Szolnokon. Az elkerülő főútvonal még két útszakasz kiépítésével vált teljessé.