2024.09.07. 09:00
Fél repülőre szállni? Megmutatjuk, mekkora az esélye, hogy lezuhan a gépe
Egy amerikai tanulmányból kiderül, az elmúlt évtizedekben hogyan változott az esélye annak, hogy valaki repülőgép-szerencsétlenségben meghaljon.
Sokan rettegnek a repüléstől, pedig kevésbé veszélyes, mint a legtöbb közlekedési mód
Forrás: Illusztráció / Shuttestock
A balesetek aránya függ attól, hogy az emberek melyik országból és melyikbe repülnek: a kutatók ezért a világszerte rögzített repülésbiztonsági adatok alapján 3 kockázati csoportba osztották az országokat.
A repülőutak ma biztonságosabbak, mint bármikor korábban: egy a 13,7 millióhoz az esélye annak, hogy egy utas bárhol a világon életét veszíti egy repülőgép-szerencsétlenségben – írja a Magyar Nemzet az Euronews híradása nyomán.
Az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a 2018 és 2022 között légi úton utazók és a légi balesetekben regisztrált halálesetek számáról szóló globális adatokat elemezték és megállapították:
évről évre átlagosan hét százalékkal csökkent a repülőgép-balesetekben életüket vesztő emberek száma.
Ezek az eredmények 1968-ban elkezdődött „folyamatos javulás” mintáját követik, akkor ugyanis a halálos áldozatok száma évente átlagosan 7,5 százalékkal csökkent – annak ellenére, hogy folyamatosan nőtt a felszállások száma.
A tanulmányt azután készítették el, amikor az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat számos műszaki problémával szembesült, amelyek miatt a vállalat kénytelen volt leállítani a 777-9-es típus tesztrepüléseit. Emlékezetes eset volt, amikor első futómű nélkül szállt le egy Boeing 767-es Isztambulban. Az említett alkatrész nem működött, a repülőgép pedig orral a kifutópályának csapódott.
A tanulmány kiderítette, hogy ugyanakkor a halálos légi balesetek aránya 36 százalékkal magasabb egyes országokban,
- A legalacsonyabb kockázatú, az 1-es szintű csoport, amelybe az Európai Unió, Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán, Kanada, Montenegró, Új-Zéland, Norvégia, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok tartozik.
- A 2. szintű, azaz közepes kockázatú csoportba tartozó országok: Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong, India, Jordánia, Katar, Kuvait, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország, Dél-Afrika, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek.
- A világ többi része a 3. szintet képviseli, vagyis a magas kockázatú csoportba sorolható.
Az első két szint esetében a halálozás kockázata az utasok számát tekintve egy a nyolcvanmillióhoz, derül ki a tanulmányból. Ezekben az országokban él a világ nyolcmilliárd lakosának több mint fele.
Ilyen arány mellett egy átlagos utas 220 000 éven keresztül mindennap véletlenszerűen választhatna egy járatot, mielőtt halálos baleset áldozatává válna
– írják a jelentésben. A tanulmány megállapította, hogy a halálozás kockázata mintegy 36 százalékkal magasabb a 3-as szintű országok esetében, de a halálesetek száma ott is csökken.
Bulvár-celeb
- Megasztár: igazi bulizós slágerrel varázsolta el a közönséget Dányi Róbert
- Tömeges csalás terjed a magyar boltokban
- Balogh Rebeka hangrobbanást okozott a Megasztár színpadán
- Palik László még sosem pánikolt ennyire, elárulta, mitől fél
- Andrei Mangra nagy bajban van