2017.11.21. 13:48
Két halálos gázolás egy hét alatt: ezért fontos látni és látszani!
Négy gázolás is történt megyénkben egy hét leforgása alatt, közülük kettő halálos áldozatot is követelt. A rendőrség arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is többet kell tenniük biztonságuk érdekében, és nagyon fontos a közlekedésben a „látni és látszani elv”.
Halálos baleset történt november 11-én este a 46-os számú főúton, Mezőtúr külterületén. Egy autó vezetője elütött egy kerékpárt toló, 69 éves férfit, aki nem viselt láthatósági mellényt és biciklije sem volt kivilágítva. A kerékpáros a helyszínen életét vesztette.
November 14-én két gyalogosgázolás is történt megyénkben.
Martfűn, a 442-es számú főúton egy autóval közlekedő 45 éves nő későn észlelte a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen közlekedő nőt, akit elütött. A balesetben a gyalogos súlyos sérülést szenvedett.
Szolnokon, a Szántó körúton pedig szintén egy kijelölt gyalogos-átkelőhelyen átkelő férfit sodort el egy személyautó. Az 51 éves sofőr elmondása szerint nem vette észre a gyalogost, aki könnyű sérülést szenvedett.
Múlt pénteken este, alig egy héttel a Mezőtúron történt tragédia után, a 3121-es számú főúton, Jászboldogháza és Jánoshida között, újabb halálos baleset történt. Egy tizennyolc éves jászboldogházi lakos közlekedett személyautóval, amikor egy kivilágítatlan kerékpárt toló, láthatósági mellényt nem viselő férfi lépett ki elé, akit elütött. A biciklis a helyszínen életét vesztette.
– Mivel napról napra egyre korábban sötétedik, a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is többet kell tenniük biztonságuk érdekében.
– Nagyon fontos a közlekedésben a „látni és látszani elv”, ugyanis ha a járművezető időben észleli a gyalogost, illetve a kerékpárost, előbb tud reagálni – mutatott rá Szabó Zita, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője, aki arról is beszélt, hogy mit tehetünk a balesetek megelőzése érdekében.
– Gyalogosként úttestre csak akkor lépjünk, ha meggyőződtünk annak veszélytelenségéről! Korlátozott látási viszonyok mellett növelheti a gyalogosok biztonságát a világos öltözet, esetleg fényvisszaverő csíkok használata. Ma már nagyon sok felsőruházatot és hátizsákot gyárilag ellátnak fényvisszaverőkkel – magyarázta a szóvivő.
– A kerékpárosok is tehetnek saját biztonságuk érdekében a „látni, és látszani elv” betartásával. A mindenki által beszerezhető fényvisszaverő matricák és karpántok a baleset-megelőzés szempontjából nagyon fontosak. Helyezzük el ezeket a külső ruházatunkon vagy táskánkon észlelhetőségünk fokozása, testi épségünk megóvása érdekében.
– Ha pedig kerékpárra ülünk, lehetőleg viseljünk láthatósági mellényt. Akik magukat és kerékpárjukat ilyen eszközökkel szerelik fel, jól láthatóvá válnak. A járműveket pedig megfelelő világítóberendezéssel kell ellátni.
– A kerékpáron legyen egy hátsó lámpa, amely piros, egy első lámpa, amely fehér vagy kadmium sárga, és mindkettő folyamatos vagy villogó fényt biztosítson, mely sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről látszik – tette hozzá a szóvivő.
Vezetőként is figyeljünk!
Szabó Zita hangsúlyozta, hogy a járművezetőknek is nagyobb körültekintéssel kell közlekedniük, főként sötétedés után.
– A volán mögött ülők fokozott figyelemmel közelítsék meg a gyalogos-átkelőhelyeket, ahol a gyalogosoknak van elsőbbségük.
– Figyeljenek gyalogosan közlekedő embertársaikra, ugyanis ők a legvédtelenebb közlekedők. Szintén nagyon fontos, hogy aki járművet vezet, ne kockáztasson, ne fogyasszon alkoholt indulás előtt – fejtette ki.
Czakó Nóra
Borítókép: BM OKF