Hírek

2004.12.27. 06:52

Vásárlás világhálón

Önálló honlapot és békéltetőtestületet hoz létre az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és az Infomediátor az internetes vásárlások körében adódó zavarok kiküszöbölése s a vitás ügyek gyors, szakszerű rendezése érdekében.

Bán Károly

[caption id="" align="alignleft" width="300"] A Foto Market jó példája az internetes vásárlásnak. A digitális képek előhívását sokan a világhálón rendelik meg.
[/caption]Bár erre még két hónapot várnunk kell, de ez a honlap új fejezetet nyithat az elektronikus kereskedelemben, erősítheti a vásárlók bizalmát. Ha a vevő a szolgáltató neve mellett látja majd az EQ jelzést (elektronikus minőség), az tudja, hogy egy védjegygyel áll szemben. Vagyis olyan kereskedővel, akitől nyugodtan vásárolhat, akiben megbízhat. Ma még ugyanis hiába írja elő a törvény, hogy az e-bolt nyitólapján köteles feltüntetni a telephely címét, postai elérhetőségét, telefonszámát, tehát azonosíthatóságát, sok kereskedő fütyül a szabályokra.

A fogyasztóvédelmi felügyelőség megállapítása szerint sok honlapon semmi sincs feltüntetve, vagy ha igen, csak gondosan eldugva a vásárló tekintete elől. Gyakori az is, hogy a vevőnek egy e-mail címet adnak meg, azon reklamálhat, de erre sokszor nem is válaszolnak. Előfordult olyan eset, hogy egy vásárlónak a meg nem rendelt tárgyra küldtek számlát, s amikor a vevő érthetően nem fizetett, ráküldték a végrehajtót. Az is megesik gyakran, hogy az interneten megrendelt áru, például CD, törötten érkezik meg a vevő lakására, s ilyenkor bizony a fogyasztónak kell szaladnia a pénze után, ha egyáltalán megtalálja az internetes üzletet, akitől az árut megrendelte.

Az internetes kereskedelemben teljességgel rendezetlen a garancia kérdése – állítja Fischer Gábor, az OFE szakértője. Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó törvény ugyanis nem szabályozza kit terhel a felelősség a sokszereplős vásárlásnál. Lehet hiba a telefonvonalban, az internetes szolgáltatónál, a szoftverben és a boltban egyaránt. A szabályok azonban nem egyértelműek, mikor hol lehet reklamálnia a vásárlónak.

A vevőnek a törvény értelmében joga van az árut megvizsgálni, mielőtt azt átvenné, ám a postás az átvétel után már nem szállítja vissza a csomagot, s futárszolgálata is válogatja, hogy átvétel után visszaviszi-e a kereskedőhöz, ha a vevő hibásnak találja a terméket. A futár köteles visszavinni a terméket, a vevőnek pedig joga van átvétel előtt megtekinteni az árut – magyarázza a törvényt a szakértő, ám ezt a gyakorlatban gyakran megsértik. Volt arra is példa, hogy a karácsonyra megrendelt könyvet csak az ünnep után szállították ki, de a vevő, aki ezt karácsonyi ajándéknak szánta, nem vette át. Ám később mégis megkapta a számlát.

A vevők bizalmatlanok a bankkártyás fizetéssel

A vevők bizalmatlanságát jelzi, hogy az internetes vásárlások 90 százalékában a számlát postai utánvéttel vagy átutalással egyenlítik ki. Pedig a bankkártyás fizetés ma már tökéletesen biztonságosnak nevezhető. Amikor megvásároljuk az árut, egy linkkel a bank honlapján találjuk magunkat, amelyen a bank a bankkártyánk csak általunk ismert PIN kódjával azonosít bennünket. A dombornyomott bankkártyánkon még egy azonosító szerepel. Ma már egyes kereskedők azt a módszert alkalmazzák, hogy az áru ellenértékét a futárnál lévő, mobiltelefonról üzemeltethető terminálról, saját bankkártyánkról fizethetjük ki. Éppen úgy, ahogyan a bevásárlóközpontok pénztárainál.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!