2022.04.28. 19:55
Nincsen megbocsátás a gyűlöleteket, sérelmeket hordozó Őszi szonátában
Nem lenne illendő szó nélkül hagyni a szolnoki Szigligeti Színház kamaraszínpadán, a Szín-Mű-Helyben „futó” felkavaró darabot, az Őszi szonátát. A katartikus színpadi játékot megköszönő, az átélt hatás miatt csak lassacskán felerősödő nézői tapshullámot követően viszont sokáig nem jön ki hang az ember torkán. Fojtogatóan szórakoztató előadásra válthatunk jegyet.
Az anya, Charlotte (Györgyi Anna – balra) és lánya, Eva (Pertics Villő) drámai szembenállása teszi mindvégig pattanásig feszültté a darabot Beküldött fotó
Egy másik filmes halhatatlan, Woody Allen vallott ekképp svéd kollégájáról: „Ingmar Bergman a legnagyobb, és erről nem nyitunk vitát!” Ízlése válogatja, de az amerikai rendező kijelentése nem áll messze a valóságtól. Ingmar Bergman pályája az egyetemes színház-, de főleg filmtörténelem egy hangsúlyos fejezete. Színpadi és filmes munkáinak forgatókönyveit többségében maga jegyezte, így aztán mondhatni, írónak sem volt utolsó.
Mozgóképen hamarabb feltűnt (1978) az Őszi szonáta, mint színpadokon. A mű tartalmi elemeit vélhetően Bergman saját keszekusza, a kívülállónak már-már kibogozhatatlan családi kötelékei is szolgáltatták, ami miatt vált igazán hitelessé a darab vásznon és deszkán egyaránt.
A történet egy nem szokványos anya-lánya kapcsolatot terít ki. A világhírű zongoraművésznőben ideig-óráig buzog a családalapítási vágy, ám az otthoni fészek melege két rideg szülés után gyorsan kihűl, mert az anyát jobban élteti a siker, a fény, a ragyogás. Az önző anya saját gyermekei helyett a karrierjét dédelgeti, nevelgeti, és bár felszínesen, hamisan bájologva érdeklődést mutat csemetéi iránt, nem érti és nem érzi őket, mert legbelül csak magát és pályáját szereti. Közülük az egyik lelki, a másik testi traumában szenved, egyrészt anyjuk hiányától, másrészt az általuk neki szánt buzgó megfeleléstől. A szörnyetegnek tűnő anya mit sem tud lányai válságos állapotáról.
Mint kiderül: szüleitől ő is csak életet kapott, valódi szeretet sohasem.
A már másodszorra férjezett lány az idősödő lelkész férjével közösen meghívják az anyát az otthonukba. Ahol a másik, beteg lányt is ápolják. Több mint ötévnyi viszont nem látás van mögöttük, illetve több évtizednyi eltitkolt sérelem, szenvedés, gyűlölet. „Borban az igazság” – vallja a magyar, de esetünkben a skandináv nép is, hiszen egy üvegnyi vingard elfogyasztása után anya és lánya lelke kitárulkozik, a heves és kínzóan őszinte rohamaikból pedig megtudhatjuk múltjukat, és talán megérthetjük egyéni tragédiáikat, a család drámáit. A józanodás kijózanító, a másnapi reakciók egyértelművé teszik, hogy közös múltjuk csupán súlyosan beteg, de jövőjük életre szólóan halott.
A szín-mű-helyes Őszi szonáta a hazai színművészet csúcsra járatása. A szándékosan – a mondani- és érteni valóra fókuszáló – minimalista díszleteket felvonultató és a darabot rendező Pataki András nagyon szerencsésen, kevés változtatással a Bergman-filmet vette alapul direkciójában. A Charlotte-ot játszó, meghívott vendégművész Györgyi Anna rendkívül érzékenyen, érzéki rezdülésekkel, pontos és fontos mimikákkal, valódi könnyekkel mutatja be az önsajnálkozó anyát, aki részben önhibáján kívül, részben a karrierje miatt vállaltan lelki távolságtartó a lányaival szemben.
A művésznő a dráma végére láthatóan kimerült, ami jelzi kimagasló képességeit, szakmai elhivatottságát a színművészet és az előadás iránt. Pertics Villő Evája olykor dermesztően fagyos, másszor rémisztően tüzes, remekül váltogatja a hideg, illetve forró vizes fürdőt, amely alá alakításával a nézőt is behúzza. E fiatal színészhölgy leszerződtetése a Szigligeti óriási nyereménye. Sárvári Diána kerekesszékes Helenája és Dósa Mátyás szerelemre vágyakozó Viktora precíz és kitűnően formált mellékalakjai az elgondolkodtató darabnak. Az Őszi szonáta vitathatatlanul kiváló tavaszi csemege!