2022.01.04. 19:50
A mozizási szokásokat is átalakítja a járvány
A koronavírusjárvány miatt egyes, interneten elérhető szolgáltatások némileg háttérbe szorították a moziélményt az elmúlt időszakban. Sokan azonban még mindig a filmvásznon megelevenedő történetekre esküsznek, derül ki körképünkből.
Képünkön a TISZApART Mozi munkatársai, Dergezné Illés Judit és Dobrovics Dénes épp egy vetítéshez készítik elő a gépet Fotó: Mészáros János
A két ünnep közötti időszak nálunk igazán erős szokott lenni, azonban most úgy vettük észre, hogy a moziba járással kapcsolatban is tartózkodóbbak lettek az emberek
– meséli Demeter Éva, a szolnoki Tiszapart Mozi nemzetközi kapcsolatok koordinátora. – Tavaly év elején, amikor még zárva voltunk, nem tudtuk, hogy mire számíthatunk, így próbáltunk újabb és újabb műsorokat előkészíteni. Ehhez képest végül tavasszal, májusban tudtunk kinyitni.
Az egyik legjobban várt film, a James Bond – Nincs idő meghalni volt, aminek többször is eltolták a premierjét. Azt tapasztaltuk, hogy a közönség leszokott a mozizásról és egyszerűbb volt otthon, előfizetéses oldalakon keresztül megnézni a különféle produkciókat. Ennek ellenére egy ilyen nagy sikerű film, ami kimondottan mozivászonra készült, laptopon és a tévé képernyőjén keresztül egyáltalán nem nyújt olyan látványt és szórakoztatást, mint a filmszínházakban.
Sokan úgy vélik, nehéz versenyezni az egyes internetes oldalakon elérhető szolgáltatások előnyeivel, a kényelemmel, hogy előfizetési díj ellenében saját háztartásunkban élvezhetjük a különféle filmeket, sorozatokat.
A tapasztalatok viszont azt bizonyítják, hogy ennek ellenére sokan vágynak a mozizás élményére. Buda Andrea, a Cinema City hálózat marketing- és pr igazgatója szerint a régi időkben nagyszerű kikapcsolódási lehetőség volt moziba járni, és belefeledkezni a filmekbe, ami az elmúlt években újra tetten érhető hazánkban is.
– A bezárást követően átvették az uralmat az online szolgáltatók, hiszen a nézőknek ezekre a platformokra szűkült a lehetőségük – meséli a szakértő.
Azonban egy mozizás hangulatát semmi sem adja vissza. Az elmúlt egy-két évben arra lettünk figyelmesek, hogy a hosszadalmas bezártság ellenére is képesek voltunk a koronavírusjárvány előtti számokat produkálni. Ennek igen egyértelmű oka van, ugyanis a sok bezártság és otthon töltött idő után még inkább szüksége volt az embereknek a kikapcsolódásra. Sokan izgatottan várták a legújabb James Bond-filmet, aminek négyszer tolták el a premierjét. Nagy sikernek örvendett a tavaly december 15- én bemutatott legújabb Pókember-film is, amely az ötödik legjobb nézőszámot és negyedik legsikeresebb bevételt produkálta a statisztikák szerint.
A Marvel és DC képregény-adaptációk, valamint a Star Wars-vetítések mindig is vonzzák a filmvászon elé a rajongókat. Ugyanis az utóbbi tizenöt évben is kimagaslóan teljesítettek, így pandémia ide vagy oda, a fanatikusokat semmi nem állítja meg. – Egy nyáron bemutatott Marvel-film, a Fekete özvegy például a mozivásznon és egy interneten elérhető platformon egyszerre jelent meg, aminek végül rossz hatása lett. Azóta a hozzáértők több előadást is teszteltek ilyen formában, amelynek az eredménye az lett, hogy sokkal kevesebb figyelmet kapott az adott film amiatt, hogy más platformokon is bemutatták
Így az előbb említett példa is azt bizonyítja, hogy sokkal sikeresebb egy vetítés, ha az adott művet nem mutatják be előtte más szolgáltatók.
A magyar filmek tekintetében is nagyon jó számokat mutatunk, mert a vígjátékok és a romantikus komédiák azok, amiket a legjobban kedvelnek a nézők. Minderre kiváló példa a mozikban jelenleg is vetített Nagykarácsony című magyar film, ami nemrég lépte túl a százezres nézőszámot. Mindez azt bizonyítja, hogy szükség van a mozikra, magára az élményre, amit mindez nyújtani tud – emlékeztetett Buda Andrea.