2018.10.19. 08:16
Karácsonyra készülődnek a boltok
Éves forgalmuk harmadát realizálhatják a negyedik negyedévben az áruházláncok, a karácsonyi rohamra készülve pedig a diákmunkaerő éppúgy megoldás lehet, mint önkiszolgáló kasszák telepítése.
Budapest, 2015. november 29. Karácsonyi díszítés Budapesten, a WestEnd City Center bevásárlóközpontban advent elsõ vasárnapján, 2015. november 29-én. MTI Fotó: Balogh Zoltán
Fotó: Balogh Zoltán
A magyarországi élelmiszer-kiskereskedő bolthálózatok az éves árbevételük 27–35 százalékát az október–decemberi időszakban érik el, ilyenkor a non-food termékek iránti kereslet is megugrik – derült ki a Világgazdaság körképéből.
A Tesco sajtóosztályán arról számoltak be, hogy az egész éves értékesítés csaknem harmadát adja ez az időszak, a figurás édességek, alapvető élelmiszerek, karácsonyi pékáruk, játékok, ruhák, szépségápolási cikkek és alkoholos termékek forgalma nő meg a legjobban.
A SPAR az éves eladások 27 százalékát várja a negyedik negyedévtől, Maczelka Márk kommunikációs vezető kiemelte, hogy ilyenkor nagy népszerűségnek örvendenek a sütéssel és asztalterítéssel kapcsolatos áruk, a márkás italok és a háztartási kisgépek is, például a kávéfőző vagy a robotgép. Emellett
várhatóan továbbra is slágertermékek lesznek a játékkonzolok és a tévékészülékek.
Az ünnepekre jellemző választék náluk a 41. héttől érhető el.
A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila jelezte: a forgalom megoszlása az elhelyezkedéstől és az alapterülettől is függ, de az éves árbevétel hozzávetőleg 30-35 százalékát hozza az október–decemberi időszak. Kiemelte, hogy az éppen aktuális szezontermékek mellett az ünnepekhez közeledve lényegében minden árukörben megnő az értékesítési volumen.
Érdeklődésünkre a Lidl is 30 százalékos negyedik negyedéves értékesítési részarányról nyilatkozott, a tényleges ünnepi időszak a hálózatukban november közepén kezdődik.
Jelentős mértékben nő a sütéshez és főzéshez szükséges alapvető hozzávalók, valamint a karácsonyi dekorációk és ajándékok forgalma, a karácsony előtti héten pedig megélénkül a friss húsok – a pulyka, kacsa, liba, nyúl, mangalica, bárány – és a friss halak iránti kereslet.
Az Auchan kommunikációs menedzsere, Adorján Abigél azt hangsúlyozta: a negyedik negyedévben a havi átlagos forgalom akár a korábbiak harmadával is megugorhat,
ilyenkor nemcsak a gourmet élelmiszereket és a játékokat keresik többen, hanem a fűtési szezon termékeit és a téli autóápolási eszközöket is.
Érdekesség, hogy az Aldinál a karácsonyi finomságok egy része már szeptember közepe óta elérhető.
Gyakran bosszankodnak ebben az időszakban a vásárlók a kígyózó sorok miatt, a zavartalan kiszolgálás érdekében a Tescónál folyamatos a toborzás és a munkaerő-felvétel. A hipermarketnél nyomatékosították: az úgynevezett fixen fix rögzített részmunkaidős foglalkoztatás bevezetésével lehetőséget teremtettek például kisgyermekes szülőknek, nyugdíjasoknak és másodállást vállalóknak, hogy rugalmas feltételek mellett, akár heti öt órában vagy csak hétvégén vállalhassanak munkát.
Borítókép: Karácsonyi díszítés Budapesten, a WestEnd City Center bevásárlóközpontban
MTI / Balogh Zoltán