Hirdetés

2024.06.21. 11:02

Bízzuk szakemberre vagy inkább magunk csináljuk vállalkozásunk marketingjét?

Hatékony marketing nélkül nincs hatékony vállalkozás. A megfelelő marketing stratégia megtervezése és végrehajtása szükséges ugyanis ahhoz, hogy kitűnjünk a versenytársak közül és elérjük a célközönségünket. Azonban felmerül a kérdés: érdemes szakemberre bízni a marketinget, vagy megcsinálhatjuk saját magunk is? Cikkünkben megnézzük az előnyeit és a hátrányait mindkét lehetőségnek.

PR cikk

Forrás: 123rf.com

A saját marketing előnyei

Költséghatékonyság

A saját kezű marketing legnagyobb előnye, hogy jelentős költségeket takaríthatunk meg. Nem kell fizetni külső szakértőknek, ügynökségeknek vagy tanácsadóknak. Mindezt persze akkor, ha csapaton belül rendelkezünk a szükséges ismeretekkel a marketing stratégia tervezése és végrehajtása terén.

Teljes irányítás

A saját területünkön valószínűleg mi vagyunk a leginkább képben a piaci helyzetünkkel és annak változásaival. Ez rendkívüli előnyt jelenthet a kiszervezett marketinggel szemben, hiszen minden döntést saját magunk hozhatunk meg. Ez nagyobb rugalmasságot és rövidebb reakcióidőt biztosít, vagyis azonnal alkalmazkodhatunk a változásokhoz. Ha van egy új ötletünk, azt is rögtön kipróbálhatjuk a gyakorlatban, nem kell heteket, esetleg hónapokat várnunk az implementálására egy ügynökség által.

Jobb megértés a vállalkozásról

Senki sem ismeri jobban a vállalkozásunkat, mint mi magunk. Mi rendelkezünk a legtöbb információval az ügyfeleinkről, termékeinkről és szolgáltatásainkról, ami hozzájárulhat, hogy egyedi megközelítéssel álljunk a marketing feladatokhoz. Ez különösen a tartalommarketing és a figyelemfelhívó hirdetések esetén jelenthet előnyt, hiszen pontosan tudjuk, milyen igényekkel rendelkeznek vevőink és azokat hogyan elégítik ki termékeink, szolgáltatásaink.

A sajátkezű marketing hátrányai

Időigényes

A marketing tevékenységek sok időt és energiát igényelnek még azoktól is, akik hivatásszerűen foglalkoznak velük. Ha mindent magunknak próbálunk csinálni, az elvonhatja a figyelmet a vállalkozás más fontos területeiről. Például egy Google hirdetési kampány beállítása annak méretétől függően szövegírással együtt mondjuk néhány óra egy PPC menedzser számára, de a funkciók elsajátítása és a megfelelő szövegek kitalálása akár több napot is igényelhet attól, aki nem napi szinten alkalmazza ezt a felületet.

Szakértelem hiánya

A marketing területe folyamatosan változik, új trendek és technikák jelennek meg. Ha nincs megfelelő tudásunk és tapasztalatunk, nehéz lehet lépést tartani és hatékony kampányokat kialakítani. Hiába spórolunk tehát a szakértő vagy az ügynökség díján, könnyen előfordulhat, hogy sokkal többet költünk olyan hirdetésekre, marketing eszközökre, amik hatástalanok, mert nincs meg hozzá a kellő szakértelmünk.

Korlátozott eszközök és források

Az önálló marketing gyakran korlátozott erőforrásokkal és eszközökkel jár. Egy szakértő vagy ügynökség hozzáférhet olyan professzionális eszközökhöz és platformokhoz, amelyekhez mi nem. Ha pedig mindenre elő akarunk fizetni az nemcsak költséges, hanem időigényes is lehet, hiszen a használatukat is el kell sajátítani.

A marketing feladatok kiszervezésének előnyei

Szakértelem és tapasztalat

A marketing szakemberek naprakészek a legújabb trendekkel, technikákkal és eszközökkel kapcsolatban. Tudják, mi működik és mi nem, így hatékonyabb stratégiákat tudnak kialakítani. Ez rengeteg időt és költséget spórolhat meg nekünk, ha a megfelelő szakértőkkel, ügynökségekkel dolgozunk együtt.

Időmegtakarítás

A marketing tevékenységek kiszervezésével több idő marad a vállalkozás egyéb teendőire. Ez akkor kimondottan fontos, ha egyébként teljesen más területen vállalkozunk, mint a marketing vagy az értékesítés. Egy mentálhigiénés szakembernek, élelmiszerbolt vezetőjének, dizájnernek vagy kézművesnek nem kell értenie a marketingfolyamatokhoz. Ha saját magának próbálja megoldani azonban értékes időt pazarol, amit arra is fordíthatna, amit igazán szeret és amihez ért.

Hozzáférés speciális eszközökhöz

A marketing ügynökségek és szakértők gyakran hozzáférnek olyan professzionális eszközökhöz, amelyekkel optimalizálhatják a kampányokat és jobban elemezhetik az eredményeket. Ha saját magunknak próbáljuk elvégezni a marketing feladatokat, nekünk is elő kell fizetnünk ezekre az eszközökre. Amikor döntünk, hogy szakértő segítségét kérjük-e vagy sem, ezt is mindenképp érdemes mérlegelni.

A kiszervezett marketing hátrányai

Költségek

A szakemberek és ügynökségek szolgáltatásai jelentős költségekkel járhatnak. Ezt a befektetést mérlegelni kell a várható megtérüléssel szemben. Ha nagyon alacsony büdzséből dolgozunk, nem biztos, hogy megéri külsős szakértőt fogadnunk. Ugyanakkor a költségek mérlegelésekor azt is érdemes számításba vennünk, hogy nekünk mennyi időnket vennék igénybe a marketing feladatok, milyen eszközökre, tanfolyamokra (pl. PPC tanfolyam, SEO képzés) kellene beiratkoznunk, hogy el tudjuk végezni őket és ezek mennyibe kerülnének. A számítás végén gyakran kijön, hogy mégis érdemes inkább kiszervezni őket.

Kommunikációs kihívások

A külső szakemberekkel való együttműködés során előfordulhatnak kommunikációs nehézségek. Fontos, hogy világosan átadjuk az elvárásokat és az üzleti célokat. Ehhez általában szükségünk lesz egy jó briefre, illetve heti, kétheti vagy havi meetingekre, státusz emailekre, hogy biztosan minden a tervek szerint haladjon és elkerüljük a félreértéseket.

Kisebb irányítás

A marketing kiszervezésével egy részét a kontrollnak is átengedjük a külsős szakértő vagy ügynökség számára. Ez különösen akkor lehet problémás, ha gyors döntésekre és rugalmasságra van szükség, például egy gyorsan változó versenykörnyezetben. A megfelelő kommunikációval azonban ez is kiküszöbölhető probléma.

Összességében tehát a sajátkezű és a kiszervezett marketingnek is megvannak az előnyei és hátrányai. A legfontosabb, hogy mérlegeljük az igényeinket, erőforrásainkat és céljainkat, majd ennek megfelelően hozzunk döntést. Ha kétségeink vannak, érdemes lehet egy konzultációt kérni egy marketing szakértőtől, hogy segítsen felmérni a lehetőségeinket és a legjobb megoldást választani a vállalkozásunk számára.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában