2021.11.29. 13:06
Négy tenyérnyi felületen múlik a biztonság
Minden évben téma és a szakértők minden évben felhívják a figyelmet: télen nyári gumival autózni veszélyes. Sokan még mindig nyári gumit használnak télen is, pedig a balesetek nagy része megelőzhető lenne, hisz a ráfutásos, pályaelhagyásos, megcsúszásos balesetek okozója sokszor az, hogy az autó nem a megfelelő abronccsal közlekedett az úton.
Forrás: pixabay
A nyári gumi +7 fok alatt elveszti rugalmasságát, merevvé válik, ideje télire cserélni. Jász-Nagykun-Szolnok megyébe is megérkezett a hideg, és bár néha még +7 fok felé is emelkedhet a hőmérséklet, ez azonban nem jelenti azt, hogy maradhat a nyári gumi. Hisz éjszaka már többnyire fagy van, az aszfalt is lehűl, ilyenkor már szükség van a magasabb szilikatartalmú, hidegben is rugalmas téli abroncsra. Autónk négy tenyérnyi felületen érintkezik egy adott pillanatban az aszfalttal, kiemelkedően fontos, hogy ez a négy tenyérnyi felület biztonságosan tapadjon.
Mennyi az annyi?
Hazánkban a legfrissebb statisztikák mintegy 3,9 millió személyautót tartanak nyilván, egyes felmérések azt mutatják, hogy az autók 20 százaléka még mindig nyári gumival indul neki a télnek. A legtöbben szűkös anyagi forrásaikra hivatkoznak, amikor nem vásárolnak téli abroncsot. Pedig árban nincs sok különbség a két garnitúra között, hosszú távon pedig még spórolni is lehet. A rendeltetésszerű használat ugyanis megnöveli az abroncsok élettartamát.
Aztán ott vannak azok, akik nem nagyon használják télen az autót, így feleslegesnek érzik a téli gumi beszerzését, mondván, hogy nem közlekednek esős, havas, jeges utakon. A gumi tapadását azonban a hőmérséklet is nagymértékben befolyásolja, hiába száraz egy út, ha kemény mínuszok vannak, a nyári gumi elveszti tapadását. Ilyenkor pedig romlik a jármű irányíthatósága, nedves úton pedig különösen. Akár negyven százalékkal is hosszabb fékútra számíthatunk, havas úton ez pedig ötven százalék is lehet. Ezért nem szabad várni a cserével addig, míg leesik az első nagy hó.
Balesetveszély
A rendőrség adatai szerint a téli időszakban a legtöbb baleset oka a pályaelhagyás és a nem megfelelő követési távolság. Ez nem csak vezetéstechnikai hibákból adódhat, hanem abból is, hogy az autón nyári abroncs van. Az egymáshoz túl közeli haladás miatt előfordulhat hirtelen gyorsítás és fékezés, ilyenkor az autó megcsúszhat. A kanyarok nagy sebességgel való megközelítése sem veszélytelen, különösen nyári gumival, mint ahogy az erőteljes és hirtelen fékezés is kiszámíthatatlan következményekkel járhat – írja az autotire.hu
Hirtelen fékezésre pedig gyakrabban szükség lehet ilyenkor, hisz a csökkent látási viszonyok miatt később észlelhetők az út szélén a gyalogosok, kerékpárosok, akik nem feltétlenül vannak kivilágítva. A csúszós út és a romló látási viszonyok nagy problémát jelentenek, ezeket tanácsos figyelembe venni télen. Az autó téli felkészítése azonban nem csak a téli abroncs beszerzéséről szól, ilyenkor ellenőrizni kell az akkumulátor, a fékrendszer állapotát és a világítást, valamint az ablaktörlők állapotát is.