2021.06.18. 08:45
Berobbant az e-kereskedelem Jász-Nagykun-Szolnok megyében
Az itteni online vásárlók harmada már az 50 év felettiek közül kerül ki.
Forrás: Brooke Cagle/Unsplash
Az e-kereskedelem végérvényesen a mindennapjaink része lett, szinte nincs olyan élethelyzet, amiben ne rendeltünk volna a netről: az e-vásárló magyarok több mint fele rendelt már online ágyában fekve vagy tévénézés közben, 23 százalékuk tömegközlekedés, 3 százalékuk pedig vezetés közben is vásárolt már az internetről.
A Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riportból (www.fizetesielmeny.hu) az is kiderül, hogy országos szinten a 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat a webshopperek aránya (39%).
Jász-Nagykun-Szolnok megyében a nők többen rendelnek online, mint a férfiak (53-47%), a 18-29 éves korosztály a legaktívabb, 31 százalékuk online vásárló, őket az 50-60 évesek (28%) követik, a 40-49 éves korosztály a harmadik a sorban (25%). Megyei szinten az e-vásárlás területén aktív emberek száma elmarad az országos átlagtól (83%), az itt élők 78,5 százaléka vásárol havonta legalább egyszer a világhálón.
Érdekesség, hogy több olyan terméktípus van, amit kifejezetten a koronavírus alatt kezdtünk el online vásárolni. Ilyen az élelmiszer, a ruhanemű vagy a háztartási tisztítószerek. Jász-Nagykun-Szolnok megyében a ruha/cipő, a szabadidő/hobbi eszközök és a könyvek online vásárlása ugrott meg a legjobban a pandémia hatására. A műszaki cikkek viszont egyértelműen a járvány vesztesei, ezekről nyilatkozták a legtöbben, hogy ritkábban vásárolják, mint a járvány előtt.
Annyira szerves része lett az online shoppingolás az életünknek, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol nem rendeltünk a netről. Jász-Nagykun-Szolnok megyében ágyban fekve (58%) és TV nézés közben (52%) rendeltek már a legtöbben, 35% azok aránya, akik munkahelyen munkaidőben is intéztek már online vásárlást.
A magyarok kifejezetten nyitottak az innovációra – főleg akkor, ha az kényelmes: 10-ből 6-an használták ujjlenyomatukat jóváhagyásra. Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszereknek szerepének fontosságát jól mutatja, hogy 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de a fizetés előtt végül mégis elállt a tranzakciótól.
Már önmagában az, hogy van lehetőség kártyás fizetésre, bizalmat sugároz: 40 százalékra nőtt azok száma, akik szerint ez az opció önmagában erősíti egy webshop megbízhatóságát. Ebben nagy valószínűséggel komoly szerepet játszik a chargeback funkció, hiszen ellentétben az utánvétellel vagy átutalással a Mastercard kártyabirtokosok visszakapják pénzüket, ha visszaélés áldozataivá váltak, vagy nem azt a terméket kapták, amit szerettek volna.