2021.06.02. 07:45
Nem fékezte le a járvány a Modern városok program beruházásait
A fejlesztések folytatódnak, a program idei és jövő évi együttes költségvetése meghaladja a hatszázmilliárd forintot.
Rendületlenül halad a Modern városok program, amelynek köszönhetően az évtized második felének legmeghatározóbb beruházásai valósulnak meg hazánk megyeszékhelyein – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Gyopáros Alpár kifejtette: a program nagyszerűsége abban rejlik, hogy a városok maguk határozhatták meg fejlesztési céljaikat, a saját igényeik szerint. Így egy-egy megyei jogú város, a nagy úthálózat-fejlesztésekhez szükséges forrásokkal együtt akár több évtizedes költségvetését is megkapja céljainak megvalósításához. „A program 270 beruházást támogat négyezermilliárd forintot meghaladó fejlesztési forrással, ebből már több mint kétezermilliárd forintot meg is kaptak az érintett települések. Ez soha nem látott mértékű támogatás a megyei jogú városok életében. Az összeg kétharmad részét a magyar kormánya biztosítja” – fogalmazott a politikus.
Gyopáros Alpár kiemelte: a 270 beruházásból több mint 110 részben vagy egészben már megvalósult. A Modern városok program forrásainak felét a közúti és vasúti fejlesztések teszik ki, amelyek jelentősen megkönnyítik hazánk lakosságának mindennapi életét. „A kormány vállalása, miszerint 2025-ig mind a 23 megyei jogú város csatlakozik a hazai gyorsforgalmi úthálózathoz, jól halad, még négy megyeszékhely esetében folynak kisebb-nagyobb munkálatok, 19 városba viszont már jó minőségű, négysávos úton juthatunk el” – hangsúlyozta a kormánybiztos.
Márki-Zay politikai alapon támad
A politikus rámutatott arra, hogy a beruházások másik részét az élet minden területére kiterjedő lokális fejlesztések teszik ki, csaknem kétezermilliárd forint értékben. „A médiában olykor negatív véleményeket is hallani. A Modern városok program legnagyobb kritikusa Márki-Zay Péter, Hódmezővásárhely polgármestere, aki szerint a program leállt. Ez természetesen nem igaz. Hódmezővásárhelyen is csak az önkormányzat kezelésében lévő fejlesztések akadoznak, az állami beruházások szépen haladnak.”
Példaként említhető a Lázár János (Fidesz) irányításával megvalósuló tram-traint, de szintén az országgyűlési képviselő koordinálásával jön létre vasúti kapcsolat Szeged és Szabadka között, és újul meg a Békéscsaba és Szabadka közötti vasúti pálya, amelyet villamosítanak is – mondta el Gyopáros Alpár. Hozzátette: Hódmezővásárhely esetében arról van szó, hogy Márki-Zay Péter határidőket módosít, tétlenkedik, a város érdekeinél előbbre helyezi saját politikai ambícióit, a programot pedig eszközként használja a kormány elleni uszításra.
Gyopáros Alpár szavai szerint pozitív példából szerencsére sokkal több van. Felhívta a figyelmet arra: a program nem tesz különbséget kormánypárti és ellenzéki városok között, azonban a beruházások előrehaladásához fontos az, hogy az abban részt vevő felek együtt tudjanak működni a megvalósítás érdekében.
Jól haladnak az útfejlesztések
„A programnak köszönhetően olyan régen vágyott elképzelések valósulhatnak meg egy-egy megyeszékhely életében, amiről korábban álmodni se mertek volna. A Zalaegerszegen és környékén élőknek például már több évtizedes kívánsága volt a várost az M7-es autópályával összekötő M76-os kétszer két sávos gyorsforgalmi út megépítése, amely a programnak köszönhetően 170 milliárd forintos ráfordítással kizárólag hazai forrásból valósul meg. Veszprém is szépen halad céljainak megvalósítása felé. A városban aktív a sportélet, a megfelelő intézményi háttér hiánya azonban nehézségeket jelentett. Mára elkészült az ötvenméteres uszoda, illetve a tornászgyakorló építése is folyamatban van, amelynek köszönhetően méltó környezetben folytatódhat az utánpótlás-nevelés” – hangsúlyozta a kormánybiztos. Hozzátette: Békéscsaba egyik nagy vágya, a Munkácsy Mihály örökségének emléket állító múzeumi negyed kialakítása volt a belvárosban. A fejlesztés alapkövét tavaly nyáron tették le, a politikus úgy véli, a nemzetközi hírű festőművész munkásságát bemutató épületegyüttesre minden magyar ember büszke lehet.
Számíthatnak a kormányra a nagyvárosok is
Gyopáros Alpár közölte: több baloldali vezetésű, többségű városban is jól haladnak a beruházások. Példaként említette Egert, ahol szintén jól állnak a munkálatokkal, a szükséges források nagy részét kifizették. A támogatásokból az úthálózatot fejlesztették, szépen halad az egri vár és erődrendszer turisztikai célú fejlesztése és a Nemzeti Vízilabda és Úszóközpont megvalósítása. „Idén és jövőre a fejlesztések fókuszában a gazdaság újraindítása, élénkítése áll. A Modern városok program 2021-es és 2022-es együttes költségvetése meghaladja a hatszázmilliárd forintot, amelynek nagy része hazai forrás” – jegyezte meg Gyopáros Alpár.
A kormánybiztos emlékeztetett arra, hogy a megyei jogú városokkal 2015 és 2017 között megkötött megállapodások célja az volt, hogy a megyeszékhelyek gazdaságilag, iparilag és társadalmilag is fejlett és erős térségi központokká válhassanak, pozitív hatást gyakorolva ezáltal az egész régióra. „A kormány politikájában a kezdetek óta hangsúlyos szerepet kap a vidék fejlesztése. Mi azt valljuk, hogy a vidék felemelésén keresztül vezet az út az erős Magyarország megteremtéséhez. Hazánk megyei jogú városai a jövőben is számíthatnak a kormány támogatására” – fűzte hozzá.
Ország-világ
- Orbán Balázs: tanuláskutató intézet alakult az MCC-ben
- Már huszonkétezer kamasz oltását kérték a szülők
- Áder János: az egyházak társadalmi jelenléte a járvány idején is eleven maradt
- Völner Pál mentelmi jogának felfüggesztését indítványozta a legfőbb ügyész
- V4-Franciaország csúcstalálkozót tartanak Budapesten