2017.07.28. 13:41
Fejvédő: ronda, de hasznos
Nagy a vita és eltérőek a vélemények a Forma–1-es pilóták között azzal a fejvédő szerkezettel kapcsolatban, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a 2018-as idénytől kezdve kötelezővé tett, s amelyet csütörtökön, a Magyar Nagydíj helyszínén mutattak be.
Az úgynevezett „Halo”, magyar fordításban „Glória” a pilóták feje fölött helyezkedik majd el, hajlított V alakban, és a kormány előtt rögzítik a versenyautók elejéhez.
„Ha kisebb-nagyobb darabok repülnek le egy másik autóról, akkor nem hiszem, hogy meg tud minket védeni, ezért sem értem, miért van erre szükségünk” – jelentette ki Max Verstappen, a Red Bull 19 éves pilótája, akinek véleményével többek között a négyszeres vb-győztes Sebastian Vettel, a Ferrari német versenyzője sem ért egyet.
„Buta és tudatlan dolog lenne, ha nem használnánk” – mondta Vettel, akihez hasonlóan többek között Sergio Perez, a Force India mexikói pilótája, valamint a McLaren istálló ásza, a kétszeres világbajnok spanyol Fernando Alonso is támogatja a fejvédő alkalmazását.
Perez azt emelte ki, hogy a biztonságnak mindig az első szempontnak kell lennie, Alonso pedig a korábban balesetben, fejsérülés miatt elhunyt versenyzőkre utalt vissza nyilatkozatában: „Ha visszamehetnénk az időben, hogy egy ilyen eszköz használatával megmentsük az életüket, szerencsések lennénk. Hogy szép-e, vagy sem, engem teljes mértékben hidegen hagy” – mondta Alonso.
„Kell, hogy legyen ennél jobb megoldás, mert így egy olyan szakaszba lépünk az F1 történetében, ahol túl nagy a biztonság, s közben egyre kevesebb az izgalom” – fogalmazta meg ellenvetéseit Kevin Magnussen, az amerikai Haas istálló dán pilótája, majd hozzátette: a Forma–1 imidzséhez mindig is hozzátartozott az, hogy a versenyzők az életüket teszik kockára.
Nico Hülkenberg, a Renault tapasztalt német pilótája arról beszélt, hogy egyáltalán nem biztos abban, szükséges-e ez a biztonsági intézkedés: „ez az új eszköz olyan esetekben nyújt védelmet, amelyek bekövetkezésének egy az egymillióhoz az esélye.”
A világbajnoki címért most is harcban álló, háromszoros bajnok brit Lewis Hamilton (Mercedes) más irányból közelítette meg a problémát, ő ugyanis a versenyautók súlyhatárának emelését tartja fontosnak.
„Az autóink már így is nagyon nehezek, ezért abban bízom, hogy a Halo bevezetésével jelentősen megemelik a versenygépek súlyhatárát is” – mondta, és hozzáfűzte, hogy szerinte a FIA elindult azon az úton, amelynek a végén teljesen körbezárt cockpitban ülnek majd az F1-es pilóták.
A Magyar Nagydíj időmérő edzését szombaton 14 órakor, a 70 körös futamot pedig vasárnap ugyanebben az időpontban rendezik meg.