2019.05.13. 15:15
Már nem félnek kiállni a jogaikért a magyar fogyasztók
Idén több mint háromezer esetben fordultak a hazai fogyasztók az Európai Bizottság által létrehozott online vitarendezési platformhoz a vállalkozásokkal szemben.
Az uniós békéltető honlap a vállalkozásokkal szemben az online kereskedelemből és szolgáltatásból eredően kialakult jogviták rendezésére hivatott. A Budapesti Békéltető Testület pedig az online vitarendezési platform működéséről szóló tájékoztatásban jár élen, bemutatva, a fogyasztókat Magyarországon milyen jogok és kötelezettségek illetik meg – mutatja be a Világgazdaság körképe.
Egyre többen merünk panaszkodni, ha nem vagyunk elégedettek
Az Európai Bizottság által az online fogyasztóvédelmi panaszok megoldására létrehozott uniós békéltető honlap 2016-ban vált elérhetővé a fogyasztók és a vállalkozások számára, amely gyors, egyszerű és kényelmes megoldást nyújt a fogyasztóknak az online vásárlásból, illetve szolgáltatási szerződésekből eredő jogvitáik rendezésére.
Jól látható, hogy a fogyasztók egyre bátrabban élnek jogaikkal és tudatosabbak azok érvényesítése terén is. Az utóbbi időszakban megnőtt az elektronikus vitarendezést választó hazai fogyasztók száma, amely 2019-ben eddig elérte már a 2834-et és folyamatosan növekszik.
Az európai statisztika alapján összesen 114.599 esetben terjesztették elő panaszaikat az Európai Unió fogyasztói az uniós békéltető honlapon keresztül, amelyből hazánk fogyasztói is előkelő helyen állnak.
Az uniós békéltető honlapon benyújtott 2834 ügyből 1558-ban a magyarországi fogyasztók hazai vállalkozással szemben terjesztettek elő panaszt, míg külföldi vállalkozással szemben összesen 1276 panasz érkezett a vitarendezési platformra, melyek közül 486 ügyben romániai, 154 ügyben német, 140 ügyben pedig brit székhelyű volt az érintett vállalkozás.
Megállapítható, hogy az elmúlt időszakban megnövekedett a műszaki termékekkel kapcsolatos esetek száma.
A fogyasztók több esetben fordultak az online vitarendezési platformon keresztül a Budapesti Békéltető Testülethez garanciális jogvitáik elbírálása érdekében, vagy az elállási joguk gyakorlásának elutasítása miatt gyors, bírósági eljáráson kívüli segítséget keresve az ügyük megnyugtató rendezésére.
Számos panasz merült fel továbbá a termékek szállításával kapcsolatban, mikor a fogyasztók által garanciális ügyintézésre átadott termékek sérülten vagy adott esetben teljesen összetörten érkeztek meg a címzetthez.
A Budapesti Békéltető Testület, mint online nemzeti tanácsadó pont
A Budapesti Békéltető Testület online nemzeti tanácsadó pontként a hazai békéltető testületek közül egyedüliként nyújt segítséget a hozzá forduló fogyasztóknak és vállalkozásoknak többek között az uniós békéltető honlap használatával (például a kérelmek benyújtása, mellékletek csatolása, panaszok visszavonása), a fogyasztókat az adásvételi és szolgáltatási szerződésekkel összefüggésben hazánkban megillető jogokkal, vagy a békéltető honlapon kívül igénybe vehető egyéb jogorvoslati eszközökkel kapcsolatban.
A fogyasztók és vállalkozások e-mailen, telefonon és a vitarendezési platformon is benyújthatják megkereséseiket a testületnek, elmondható ugyanakkor, hogy az idei évben továbbra is az elektronikus levelezés útján feltett kérdések domináltak.
A fogyasztók számos esetben kérik a Budapesti Békéltető Testület, mint nemzeti tanácsadó pont segítségét a panaszaiknak az uniós békéltető honlapon történő előterjesztésében, a honlap elérhetősége, vagy belépési nehézségek áthidalása, a benyújtott panaszok megtalálhatósága iránt érdeklődve, illetve adott esetben a panaszuk benyújtása után sikeresen megoldódott ügyük visszavonásának lehetőségéről kérnek tájékoztatást.
A fogyasztóknak és a vállalkozásoknak lehetőségük van a Magyarországon érvényesíthető fogyasztói jogokról általános tájékoztatást kérni.
Egy alkalommal például a fogyasztó jelezte a Budapesti Békéltető Testületnek, hogy garanciális javításra leadta a vállalkozásnál a terméket, de azóta arról, illetve várható befejezéséről nem kapott visszajelzést. Erre tekintettel érdeklődött, hogy a javításra „lehetőleg” előírt 15 napos határidőt napban vagy munkanapban kell-e érteni, illetve ha úgy telik le a határidő, hogy még mindig nem történt meg a javítás, és információ sincs arról, mikorra várható az elkészülte, mikortól élhet az elállási jogával.
A hazai szabályozás szerint a vállalkozásoknak törekedniük kell arra, hogy szavatossági vagy jótállási igény keretében a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezzék. Egy külföldi vállalkozás esetében azonban gyakori, hogy maga a szállítás is igénybe vesz ennyi időt, ami elhúzódó javításhoz vezethet.
Garanciális jogérvényesítés esetén a fogyasztók elállási jogukat gyakorolhatják, ha a vállalkozás a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a fogyasztók kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdekük megszűnt.
Így adott esetben megalapozhatja az elállásukat az is, ha a kijavítás hosszú időt vesz igénybe, illetve a vállalkozás egyáltalán nem válaszol a javítással kapcsolatos megkereséseikre.
Számos fogyasztótól érkezett megkeresés azzal kapcsolatos, hogy az online vitarendezési platformon nem érvényesíthető, vagy az ott sikertelenül végződő (például mert a vállalkozás nem egyezett bele a vitának a platformon keresztül történő rendezésébe) ügyben várnak tanácsot a további igényérvényesítési lehetőségeikről, egyéb jogorvoslati módokról.