2017.12.27. 17:27
Van-e helye a mobilnak az iskolapadokban? – Szavazzon!
Az iskolai mobilozásnak számtalan előnyét és hátrányát ismerjük, de hogyan vélekednek erről térségünk intézményei? Milyen aggályokat vethet fel a diákok telefonhasználata, és milyen lehetőségek nyílnak arra, hogy a legfiatalabbak is digitális eszközökkel ismerkedjenek az iskola falain belül is?
Képünk csak illusztráció
Forrás: Shutterstock
– Van helye, hisz’ mindenki használja, csak korlátozzák a használatát, hogy a diákok csak a szünetekben vehessék elő a készülékeket! – vélekedett a napokban Kovács Erika, az egyik szolnoki szülő, aki szerint sok előnye van a mobilozásnak a diákok köreiben is, ám az órákon ne telefonjaik után kutassanak a tanulók.
– Házirendünkben természetesen szerepel, hogy a tanórákon nem lehet használni a telefont, de ez nem jelenti azt, hogy indokolt esetekben ne kerülhetnének elő… – jegyezte meg Molnár László, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium igazgatója, aki tapasztalatairól is beszámolt.
– Példaként említeném a nyelvórákat, amikor a szaktanárok megengedhetik a telefonok használatát, így például szótárazás céljából is – tette hozzá.
– Annak mindig megvan a veszélye, hogy ilyenkor másra használják a diákok a telefont, mint az adott feladat. Látni kell azonban, hogy az órákon sokszor más dolgok is elterelhetik a diákok figyelmét, és nem elsősorban a készülékek alkalmazása adhat okot erre – konstatálta a vezető.
Mint mondta, a tanulási célok közt fontos szerepet játszhat a mobil, és az alkalmazásából eredő előnyökre is érdemes odafigyelni.
Ezen jótékony szempontok kiaknázására több oktatási intézmény is felfigyelt már. A szintén szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola például egy projekthez csatlakozott.
– Intézményünk az elmúlt időszakban a Digitális Témahéthez csatlakozva próbálta megvalósítani a mobiltelefonokkal és más készülékekkel kapcsolatos információk átadását… – ezt már Gál Gábor intézményvezető árulta el honlapunknak.
Mint megtudtuk, a témahét lényege, hogy a tanulók ne csak az informatikaórán sajátítsák el a modern technológiához kötődő ismereteket, hanem más tantárgyakat is bevonjanak a digitális tanulás világába.
A 2016/2017-es tanévben országosan háromezer digitális oktatási projekt jött létre, melyben százharmincezer diák vett részt, köztük többen megyénk tanulói közül is.
A karcagi Szentannai Sámuel középiskolában sem használhatják tanórán a diákok a mobiltelefont, azt kikapcsolva kell tartaniuk.
– Van olyan kolléga, aki a hetes jelentése után egy dobozba összeszedeti a telefonokat és óra végén osztja ki – tudtuk meg Egyedné Szűcs Judit igazgatóhelyettestől.
Arról is beszámolt, a tananyag keresése sem a készülékeken történik az órán, hiszen mind a negyven tanteremben rendelkezésre áll interaktív tábla, projektor és a belső hálózat, melyre a tananyaghoz kapcsolódókat a szaktanárok letöltik.
Az iskolai internet wifijelszavát csak a tanárok ismerik, így nem lehet az órákon chatelni. Ha mégis előfordul, hogy valaki ezt teszi, akkor szaktanártól függő a büntetés.
Van, aki csak szóban figyelmeztet, van, aki kihozatja a tanári asztalra a telefont, és van, aki felelteti a diákot az anyagból. Az pedig, hogy dolgozatírásnál számológépként jelenjen meg a mobil, nem megengedett.
[eweb-voting id="936121"]
Ki kell tenni a tárolóba
Dr. Pásztorné dr. Vass Anikó, a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium intézményvezetője már arról tájékoztatott, az iskolában minden óra előtt úgy kezdenek a diákok, hogy egy arra rendszeresített eszköztárolóba helyezik el telefonjaikat.
Egyes csoportmunkák, valamint egyéni feladatmegoldások esetén azonban megengedhető, hogy iskolapadra kerüljenek az eszközök.
Daróczi E., Hartai G.