2017.12.08. 17:30
Sok múlhat azon, melyik segélyhívót tárcsázzuk a bajban – Ön biztosan jól tudja, melyik a megfelelő?
Nagy port kavart az az október 22-ei szolnoki lakástűz, mely során egy ember életét vesztette, egyesek szerint a segélyhívó rendszer működése miatt. Az esettel kapcsolatban a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete arra biztatta az embereket, hogy ne a 112-t tárcsázzák veszély esetén. De csakugyan ez lenne a helyes?
A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete által kiadott közlemény szerint az egységes, 112-es segélyhívó rendszer bevezetése óta nem a tűzoltóságokra érkeznek be a tűz és egyéb káresetek jelzései.
A tűzoltóságra beérkező bejelentés után, amit a katasztrófavédelem műveletirányításától kapnak, az egységek éjjel-nappal két percen belül elindulnak a kárhelyre.
A szakszervezet az javasolta, hogy mindenki írja be a telefonjába a lakóhelyéhez legközelebbi tűzoltóság, rendőrség és mentőállomás telefonszámát, mert akkor szakemberek fogják felvenni a telefont és a segítség is hamarabb fog megérkezni.
A szolnoki halálos lakástűzzel és a központi segélyhívószám működésével kapcsolatban a katasztrófavédelem, valamint a rendőrség közös sajtótájékoztatót tartott szerdán Budapesten.
Itt Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője elmondta, hogy a 112-es, a 107-es és a 105-ös segélyhívószámokra érkező bejelentések is a Miskolcon és Szombathelyen működtetett segélyhívó központba futnak be. A 104-es hívószám esetén pedig – Budapest és Pest megye kivételével – szintén ide érkeznek a bejelentések.
– A segélyhívó központok felállításának legfőbb előnye, hogy olyan esetben, amikor például a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők beavatkozása is szükséges, nem kell külön-külön felhívni ezeket, mert a központokban egy gomb megnyomásával együttesen riaszthatóak.
– Emellett idegen nyelveken is tudják fogadni a hívásokat, amelyeket a kapcsolástól számított 5-15 másodpercen belül felvesznek.
A hívásfogadó központban azt is látják, hogy a bejelentő honnan telefonál, függetlenül attól, milyen készülékről érkezett a hívás. Mindez azt jelenti, hogy hosszú perceket lehet megtakarítani, ami akár életeket is menthet – sorolta a segélyhívó rendszer előnyeit Hablicsek Nikoletta.
Hozzátette, nagy felelőtlenség arra biztatni bárkit is, hogy ne a 112-t hívja, mert ez nagyon súlyos következményekkel járhat.
– Ha valaki bajba kerül, nyugodtan tárcsázhatja a 112-t vagy bármely nemzeti segélyhívószámot, ugyanis gyors és professzionális intézkedésre számíthat. A segítség azonban akkor érkezik meg a leghamarabb, ha a bejelentők nem vitatkoznak, hanem a legjobb tudásuk szerint válaszolnak az operátorok kérdéseire, mert a hívásfogadók egy bevett protokoll szerint járnak el – hangsúlyozta Hablicsek Nikoletta.
Az ügyeleti főosztályvezető arról is beszélt, hogy 2017-ben mintegy 4,5 millió hívást fogadtak, és az idén csupán 47 panasz érkezett, amelyek közül 18 bizonyult megalapozottnak.
– Magyarországon 105 hivatásos tűzoltó-parancsnokság és 42 katasztrófavédelmi őrs van. Rosszak azok a tanácsok, amelyek arra buzdítják az embereket, hogy mentsék el ezek közvetlen telefonszámait a telefonjukba – fűzte hozzá a témához S. Tóth Anikó megyei katasztrófavédelmi szóvivő.
– Egy olyan közlekedési baleset esetén, ahol tűzoltóra, rendőrre, sőt még mentőre is szükség van, mindhárom készenléti szerv helyi egységének számát ismerni és tárcsázni kellene. Arról nem is beszélve, hogy előfordulhat olyan eset, amikor a baleset helyszínéhez legközelebb lévő tűzoltóság autói és legénysége éppen beavatkoznak egy másik esetnél. Ilyenkor a helyi hívás nem hoz eredményt.
– A 112-es központba érkező hívás esetén azonban a helyszínre a legközelebb lévő szabad járművet riasztják. Előfordulhat olyan eset is, amikor valaki nem a lakóhelyén tartózkodik, és ott észlel beavatkozást igénylő balesetet. Annak tehát, aki a szakszervezet tanácsát akarná követni, az ország összes rendőrkapitányságának, tűzoltó-parancsnokságának és mentőállomásának telefonszámát ismernie kellene – magyarázta a szóvivő.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és PR-vezetője szerint is számos érv szól a segélyhívások központosított fogadása mellett.
– Egészségügyi vészhelyzet esetén az alapadatok 112-es felvétele után a szakmai segítséget – mint amilyen például a telefonos tanácsadás, elsősegély-támogatás, a beteghez legközelebbi, megfelelő mentőegység riasztása – már a mentők nyújtják.
– Sok esetben gondot okoz számunkra is a központosított mentésirányítás. Ezt már egy megyebeli háziorvos mondta, hozzátéve, hogy most ugyanis már orvosként is a 112-es segélyszámon kell mentőt hívnia szükség esetén. – Amíg helyben csörgött a telefon, a kollégákkal konkrétan meg tudtuk beszélni a tennivalókat.
– A személyes ismeretség ilyenkor sokat számít, mint ahogy a helyismeret is rendkívül fontos a gyors segítségnyújtáshoz. Ezt veszítettük el – tette hozzá a háziorvos.
Az esetleges fals hívások kiszűrése jelentős mértékben tehermentesíti a mentők saját rendszerét
– Az alapadatok 112-es rendszerben történő felvétele nem jelent időveszteséget, hiszen azokat így is, úgy is fel kell venni, a fals hívások kiszűrése pedig tehermentesítheti a mentők rendszerét – fejtette ki Győrfi Pál.
– Azt is fontos kiemelni, hogy a mentőegységek riasztása nem a mentőállomások elhelyezkedése, hanem a mentőautók pillanatnyi helyzete alapján történik. Vagyis ha a településen nincs mentőállomás, de egy szabad mentőegység éppen a közelben tartózkodik, a beteget percek alatt elérheti.
Ha pedig van a közelben állomás, de a mentőkocsik foglaltak, a segítség csak távolabbról, hosszabb idő alatt érkezhet.
Fentiek alapján kijelenthető, hogy a mentőállomások telefonszámának elmentése, vészhelyzetben történő közvetlen hívása egyes esetekben veszélyes és időpazarló megoldás is lehet.
Munkatársainktól
Borítókép: Mészáros János