SZOLNOK

2017.11.01. 15:27

Interjú a vasúti váltókról és egy kis MÁV kulisszatitokról Kondor Balázzsal

Kondor Balázzsal, a MÁV Zrt. szolnoki forgalmi csomópont főnökségének vezetőjével beszélgettünk, aki 2011 decembere óta tölti be ezt a pozíciót.

Kondor Balázs az egyik szolnoki váltóval

Fotó: Bíró Zoltán

Számos iskolát elvégzett: a vasútforgalmi szakközépiskola után el kezdett dolgozni, mellette pedig a győri Széchenyi István Főiskola közlekedésmérnöki szakán szerzett diplomát, közúti-vasúti szakirányon.

Mindezek mellett még elvégzett egy közgazdász-szakmérnöki szakot, majd egy angol menedzserképzést is befejezett, valamint a Budapesti Műszaki Egyetemen (BME) szerzett MBA végzettséget.

Beszélgetésünk középpontjában a váltók működéséről, a lehetséges balesetveszélyekről, valamint a vonatbemondás kulisszatitkairól volt szó.

– Mesélj légy szíves a váltókról! Mi a funkciójuk? Hogyan működnek?

– Ahogy fejlődtünk, egyre nagyobb igény volt arra, hogy több vonat közlekedjen. A vonatokat találkoztatni kell, ezért szükséges az, hogy több vágány legyen egy adott állomáson, a vágányokat pedig össze kell kapcsolni, erre szolgál a váltó.

–A váltónak két típusa létezik: az egyik az egyszerű váltó, ami egy folyóvágányt oszt ketté. A másik kategória az átszelési váltó, más néven angol váltó.

– Ez utóbbit úgy kell elképzelni, mint egy keresztet, melynek mind a négy kivezetéséhez tudnak vágányok csatlakozni. A váltó egy fontos eleme a vasúti közlekedésnek, hiszen ha nem megfelelő műszaki állapotban van akár baleset is bekövetkezhet. Éppen ezért vannak úgy kialakítva, hogy bizonyos biztonsági előírásnak megfeleljenek.

Vasúti váltó, melyet kétféleképpen is lehet állítani
Fotós: Bíró Zoltán

– Habár a vasúti sínek között nem megengedett az átjárás az illetéktelenek számára, mégis sokakat látni, akik ezt a módszert veszik igénybe. Számos embertől hallottam már jómagam is, hogy a váltóknál vigyázni kell, be ne csípje az ember lábát. Ez lehetséges, vagy csak legenda? Van ilyenre esély?

– A váltók mind kizárólag vasútüzemi területeken vannak, pontosan azért, hogy elkerüljük a baleseteket. Illetéktelenek számára a váltó működése kiszámíthatatlan.

– A váltó állításának két módja van: az egyik, hogy helyszínen állítjuk át, a váltó mellett, a másik pedig, hogy központból állítjuk át őket. Utóbbi esetén senki sem látja, hogy adott pillanatban tartózkodik-e valaki a síneken vagy a váltó közelében, pont ezért nagyon balesetveszélyes. Ha valaki belép a csúcssín és a tősín közé nagyon könnyen megsérülhet.

– Sajnos az a tapasztalatunk, hogy itt Szolnokon nem nagyon szeretik használni a felüljárókat, mind a Széchényi lakótelep mind a Tesco felől, helyette a vágányok között közlekednek, pedig több veszélyforrás is van, ebből csak egyik a váltó kérdés.

– A másik, ami sűrűbben fordul elő, hogy a vonat elé lépnek puszta figyelmetlenségből, a közelmúltban is történt egy ilyen eset, a szajoli oldalon. Plusz, ha a rendőr valakit pályára lépési engedély nélkül talál, komolyan megbüntetheti.

Kondor Balázs az egyik szolnoki váltóval
Fotós: Bíró Zoltán

– Mi a helyzet a vonatbemondással?

– Két kategória van itt is. Az egyik a gépi utas tájékoztatás, a másik pedig az élőszavas. Itt Szolnokon, ha hölgy hangot hallunk, az élőszavas bemondás. A gépi bemondásnak is kétféle módja van, az egyik az úgy működik, hogy előre felveszik a szöveget egy hangstúdióban és ezeket juttatják el az állomásokra.

– A másik a TTS verzió, ami most már sok állomáson – például a Keleti Pályaudvaron is – működik. Ennél a modern rendszernél a szövegből a beszéd rögtön egy hangszimulátoron keresztül alakul ki. Ez a BME és Schauer-Hungária Kft. fejlesztésében készült el.

– Maga a bemondás időpontja is változó. Van olyan opció, hogy aki kezeli a rendszert, ő maga vezéreli a bemondást is. A másik verzió, amikor GPS alapú követési rendszeren keresztül kap vezérlést a számítógépes rendszer. Ez a rendszer küldi az adatokat az Elvirára is és a Vonatinfo nevű mobil applikációnkba is.

– Ennek köszönhetően a késéseket is automatikusan kiírja a rendszer, de természetesen ezen esetekben is megvan az emberi beavatkozás lehetősége a bemondásnál.

A beszélgetésünk alatt rájöttem, igazi fanatikus vasutas. Elmondta, hogy vasúttörténeti relikviák gyűjtésével is foglalkozik, ebből tavaly kiállítás is nyílt a szolnoki vasútállomáson. Ez egy komoly, állandóan megtekinthető tárlat.

Bíró Zoltán

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!