2017.10.09. 17:28
Ha ez a rendelet életbe lép, nem történhet több veronai buszbalesethez hasonló tragédia
Szigorítják a külföldi buszos iskolai kirándulások szabályait hamarosan. Az elképzeléseket a szülők és a pedagógusok egyaránt támogatják.
Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock
Jövő évtől, vagyis 2018-tól miniszteri rendelet írja majd elő, hogy a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.
Tizenhárom évesnél idősebb busszal nem lehet majd iskolai kirándulást bonyolítani, s minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja, hogy
járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban.
Úgy tűnik, a szülők többsége örül a szigorításnak, bár akadnak, akik amiatt aggódnak, hogy így fölöslegesen plusz szállásköltséggel nő az egyébként is drága utazás ára.
– Mi elég sokat járunk külföldre a gyerekekkel, s eddig semmilyen problémánk nem volt még az utaztatókkal. Egyre többször halljuk azonban, hogy a szolgáltatók feszített időbeosztással dolgoztatják a sofőröket – nyilatkozta megkeresésünkre Nagy Györgyné, a Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium igazgatója.
– Indokoltnak tartom a szigorítást, azt is, hogy ne lehessen éjjel vezetni, és inkább szálljanak meg valahol az osztályok. Ha már gyermekenként 70–80 ezer forintot kifizetünk egy külföldi útra, nem hiszem, hogy ez a pár ezer forintos többlet okoz gondot.
– A szülők is inkább bevállalják ezt, csak hogy biztonságban tudják a gyermekeiket. Az pedig a szolgáltató felelőssége, hogy megfelelő állapotú járműveket használjon. Igazgatónőként pedig én is nyugodtabb leszek, ha tudom, hogy garantáltan korrekt, a biztonságot szem előtt tartó szolgáltatóra bízhatjuk a tanulókat.
Juhász József, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók megyei szervezetének ügyvezetője szerint éppen szem előtt kell tartani, hogy ez a rendelet egyelőre még csak tervezet formájában létezik, bizonyos változtatások még történhetnek, mielőtt elfogadják.
Támogatandó a megismert tervezet pihenőidőre vonatkozó eleme, ám a megyei vezető álláspontja szerint a felnőttek utaztatásánál sem lehet kisebb biztonsággal megelégedni, ezért e tekintetben – a szóban forgó szigorítástól függetlenül – nem tenne különbséget.
A buszok kora okozhat gondot
– A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének fórumán mi is megosztottuk véleményünket – vázolta Juhász József.
– Az utasbiztonságot szolgáló szigorítások nagy részével egyet kell érteni. Az iskolások utaztatására szakosodott személyszállítók máris aggódnak, hogy mit csinálnak, ha 13 évesnél idősebb járművel nem szállíthatnak iskolásokat. Egy 8–9 éves buszt vásárolni drága. Közlekednek az utakon megfelelő műszaki állapotú, idősebb autóbuszok éppen úgy, mint „leharcolt” fiatalabb társaik.
Kovács Berta