2017.09.13. 13:55
Sokan nem tudják, hogy a járdán milyen feltételekkel lehet közlekedni, de nem csak emiatt sok a baleset
A Szolnok Városi Balesetmegelőzési Bizottság a további kerékpáros balesetek megelőzése érdekében hívja fel a figyelmet a szabályok betartására.
Forrás: JNSZ MRFK
Az idei év eltelt időszakában Szolnok városban a tavalyi évhez képest megnövekedett a kerékpáros balestek száma.
Azon baleseteknél, ahol a kerékpáros okozóként szerepelt a baleseti számadat stagnáló tendenciát mutat, viszont azokban az esetekben, ahol vétlen, azaz a balesetnek részese volt a kerékpáros, növekedést tapasztalhattunk.
Sajnálatos tény, hogyaz idei évben egy kerékpáros életét vesztette közlekedési balesetben.
A helyszíneket megvizsgálva az a tapasztalat, hogy nagy részük Szolnok belterületén, a Szántó körúton, a Boldog Sándor István körúton és a Kossuth úton történt
– tájékoztat a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság.
A balestek okait tekintve a szabálytalan kanyarodás és irányváltoztatás, az elsőbbség szabályainak megszegése, illetve a fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás a legfőbb baleseti forrás.
A városban közlekedve tapasztalható, hogy egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon az elektromos és robbanó motoros kerékpárok, amelyekkel nagyrészt az idősebb korosztály közlekedik.
A balesetek jelentős hányadában szerepet játszik, hogy az elektromos kerékpár jóval nagyobb sebességgel halad, mint hagyományos társai, épp ezért a manőverek sokkal nagyobb odafigyelést, pontos reakciót és kiváló járművezetői készséget igényelnek.
Továbbra is probléma a kijelölt gyalogos átkelőhelyeken történő átkerékpározás.
Sok kerékpáros nem tudja azt, hogy a gyalogos átkelőhelyhez érve le kell szállniuk és a kerékpárt áttolva kelhetnek át az úttesten.
Ott, ahol a gyalogos átkelőhely mellett kerékpárút út van vezetve, a kerékpárosoknak elsőbbségadási kötelezettségük van az úttesten közlekedő járművekkel szemben.
A balesetek vizsgálatakor szembetűnő, hogy minden évben történik olyan baleset, amelyben a kerékpárúton, illetve gyalog- és kerékpárúton közlekedő kerékpárosok, valamint gyalogosok és kerékpárosok ütköznek egymással.
Ezek a balesetek elkerülhetők lennének, ha minden közlekedő a számára kijelölt helyen, sávban közlekedne, a kölcsönös figyelem elvét alkalmazva.
A kerékpár egyik kötelező felszerelése a csengő, amelynek meghatározó szerep jut a hasonló balesetek elkerülésében. Fontos, hogy a kerékpárosok a csengő használatával jelezzék előzési, valamint karjelzéssel irányváltoztatási szándékukat, így egyértelműsítve továbbhaladási szándékukat a többi közlekedő számára.
A legtöbb közlekedő nem tudja, hogy a kerékpárút is útnak minősül és nagyrészt vonatkoznak rá az úttestre érvényes szabályok, köztük a jobbra tartási kötelezettség.
Szolnok város nagy részét lefedi a kerékpárút hálózat, így biztosítva a város legfrekventáltabb pontjaira történő biztonságos, az úttesttől elkülönített haladást.
Azoknál az útszakaszoknál, ahol kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút fut az úttest mellett, az úttesten „Kerékpárral behajtani tilos” jelzőtábla van kihelyezve, tehát itt nem kerékpározhatnak. Ilyen például Szolnokon a Szántó körút, vagy a Széchenyi körút.
Sokan nem tudják azt, hogy járdán milyen feltételek mellett lehet biciklizni.
Három fontos szabályt kell betartani:
A nyári időszakban a Szolnoki Rendőrkapitányság is nagy figyelmet szentelt a gyalogosan és kerékpárral közlekedők ellenőrzésére.
A nappali és esti időszakban a polgárőrséggel közös szolgálatellátás keretében kerékpáros rendőrök járőröznek a belváros kerékpárútjain és a Béres József sétány vonzáskörzetében, mely egészen az őszi időszak közepéig folytatódik.
A rendőrök az ellenőrzések alkalmával kiemelt figyelmet fordítanak a kerékpárok kötelező tartozékainak meglétére és használatára, az utasszállítás szabályainak betartására, valamint az ittas járművezetők kiszűrésére.
A Szolnok Városi Balesetmegelőzési Bizottság kéri a járművezetőket, hogy a közlekedésük során legyenek toleránsak és figyelmesek a gyalogosan közlekedőkkel szemben!