2017.08.14. 12:50
Az új típusú személyi igazolvánnyal azt is megtudhatjuk, ki férhet hozzá a rajta lévő adatokhoz
Már kétmillióan igényelték hazánkban az új elektronikus tárolóelemet (csip) tartalmazó személyazonosító igazolványt, vagyis az e-személyit. Az új típusú okmánnyal egyszerűbbé válhat néhány ügyintézés. De pontosan mire is használható a plasztikkártya? Utánajártunk.
Hosszú távon az ügyfélbarát és hatékony elektronikus közigazgatás továbbfejlesztésének alappillére a csipes változat
Fotó: MW
A tavaly január elseje óta igényelhető e-személyi bevezetésének fő célja az okmány biztonságának növelése mellett az egyszerűbb és gyorsabb e-ügyintézés lehetőségének megteremtése. Hosszú távon pedig az ügyfélbarát és a hatékony elektronikus közigazgatás továbbfejlesztésének az alappilléreként tekintenek a csipes verzióra – tudtuk meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivataltól.
Az állampolgárok a kártyaolvasó segítségével otthonról is intézhetik hivatalos ügyeiket, illetve a személyes ügyintézés is egyszerűbbé vált. Mindez az igazolvány által nyújtott elektronikus azonosítási, valamint elektronikus aláírás szolgáltatásoknak köszönhető.
Az e-személyi ugyanis elektronikus formában tartalmazza mindazokat az adatokat, amelyek a hagyományos okmányon is szerepeltek, a rajta látható csipen pedig megtalálható még ezenfelül az ujjlenyomat, a taj- és az adószám, az egyedi azonosító jel és az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatok.
Az ujjlenyomat csak abban az esetben nem szerepel az okmányon, ha az igazolvány kiállításakor az igénylő a tizenkettedik életévét még nem töltötte be vagy az ujjnyomat rögzítését visszautasította vagy ujjnyomat adására fizikailag képtelen.
Az új személyazonosító igazolvány kiváltása nem kötelező, viszont ha valaki személyit igényel, akkor neki már az új típusú okmányt állítják ki.
De mire használható pontosan az e-személyi?
Jelenleg a következő szolgáltatások vehetőek igénybe az új okmánnyal: ügyfélkapu-regisztráció otthonról, a személyazonosító igazolvány érvényességének ellenőrzése, valamint gyorsabb határátlépés.
Ez utóbbi azt jelenti, hogy az új igazolvány kényelmesebbé teszi az Európán belüli utazásokat, ugyanis, előzetes regisztráció után, minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni, vagy más államközi egyezmények által szabályozott, például zsilipkapus beléptetőrendszerek üzemelnek.
Ezenkívül az új okmány egyes rendészeti feladatokat, például a közúti ellenőrzést is egyszerűbbé teszi. Az igazoltatást végző rendőr egy speciális, minősített mobilalkalmazással beolvashatja az igazolványt és lekérdezheti a nyilvántartásból az ahhoz tartozó információkat, ezzel hitelesítve az igazolványon olvasható adatokat. Ezzel a hatósági személyazonosítás egyszerűbbé válik.
Az új típusú személyi ezenkívül az okmányirodai és kormányablak-ügyfélszolgálatokon is felhasználható a személyi okmányokkal, a gépjárművel, a lakcímmel kapcsolatos ügyintézéskor. Egyébként minden állampolgár ellenőrizheti az okmányirodák és kormányablakok ügyfélszolgálatain, hogy személyazonosító igazolványának csipje milyen adatokat tárol, és azokhoz mely szervek férhetnek hozzá.
Az e-személyihez az állampolgárok díjmentes elektronikus aláírás (e-aláírás) és időbélyegzés szolgáltatást is igényelhetnek. Míg az e-aláírás azt igazolja, hogy ki írta alá a dokumentumot, addig az időbélyeg lényegében azt igazolja, hogy mikor történt az aláírás.
Eddig a lakosság ötöde igényelte már
Az e-személyi bármelyik kormányablaknál, vagy okmányirodánál igényelhető személyesen, ha pedig valaki egészségügyi okokból nem tudja ezt megtenni, a tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél is megteheti azt. A személyazonosító igazolvány kiállítására irányuló kérelem illetékmentes. A Belügymnisztérium tájékoztatása szerint kilenc hónap alatt duplázódott meg az elektronikus személyazonosító igazolványt használó állampolgárok száma: július 6-án, a fővárosban vette át a kétmilliomodik e-személyi igazolványt egy budapesti hölgy. Megyénkben eddig közel 79 ezren éltek a lehetőséggel – tájékoztatta honlapunkat a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Kormányhivatal. Ez pedig azt jelenti, hogy az összes igénylés négy százaléka érkezett térségünkből. A fenti adat egyébként hozzávetőlegesen megegyezik a megye lakosságának az ország népességéhez viszonyított arányával-
Czakó Nóra