Közélet

2008.12.11. 16:30

A szemléletváltás hozta a díjat

A fővárosban, a Művészetek Palotájában adták át a közelmúltban az „Év vállalkozója-díjakat”. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által szervezett Vállalkozók Napján Sziráki Pál, a Jászkun Volán Zrt. vezérigazgatója is elismerést vehetett át. A cégvezetővel díjazását követően készítettünk interjút.

Munkatársunktól

— Gratulálunk a díjhoz! A Vállalkozók Napján adott az első kérdés: mire is vállalkozik a Jászkun Volán?

A Jászkun Volán Zrt-t és az utazóközönséget érintő közelgő események

— December 11-én megnyitjuk az első képzőművészeti kiállítást a pályaudvari galériában. December 12-én Szalay Ferenc szolnoki polgármesterrel aláírjuk a nyolc évre szóló közszolgáltatói szerződésünket, majd azt követően közösen üzembe helyezzük az intelligens megálló oszlopokat. December 15-én hétfőn Debrecenben a Társaságunk nevében Észak-Alföldi Regionális Minőségi díjat veszünk át, illetve december 22-én a Szolnoki Főiskola oktatóival ünnepélyesen lezárjuk 100 munkatársunk részére pályázati forrásból szervezett angol tanfolyamunkat. És ami talán a legfontosabb, még ebben az évben elkészítjük 21 új helyi járatos autóbusz üzembe állítására a közbeszerzési pályázatot. Erre vállalkoztunk! — hangsúlyozta Sziráki Pál, a 2008. év egyik elismert vállalkozója.



— A kérdésben egyfajta közvélekedés is érzékelhető. Egy „úgymond” monopolhelyzetben lévő állami tulajdonú közszolgáltató cégtől szinte elvárás, hogy rossz hatékonysággal működjön, és a múltat képviselje. Közel öt évvel ezelőtt mi is ilyen helyzetből kiindulva a fejlesztések mellett köteleztük el magunkat. Arra vállalkoztunk, hogy egy jó színvonalú helyközi közlekedés mellett Szolnokon 2009. év közepére európai színvonalú tömegközlekedési rendszer működjön.

— Akkor talán nem is érte váratlanul, hogy a VOSZ megyei szervezete önt jelölte a díjra?

— Dehogynem. Az összes díjazott közül egyedül én voltam, aki nem a magánvállalkozásokat képviseltem. A díj elfogadásával azt kívántam jelezni, hogy egy gazdasági társaság innovációs képessége, a fejlesztések iránti elkötelezettsége a tulajdonosi szerkezettől független.

— De nem független attól a gazdasági környezettől, amelyben működik. És most általában is romlik a gazdasági környezet...

— A tömegközlekedés már az elmúlt 3-4 évben is korábban soha nem tapasztalt kihívással találkozott. Több oknál fogva folyamatosan és elkerülhetetlenül csökken az utasszám. A szakma automatikus válasza a szolgáltatás szűkítése volt. A mi válaszunk a gazdálkodás racionalizálása, a költséghatékonyság javítása, az innováció. Ennek köszönhető például a midibusz megjelenése a városi tömegközlekedésben.

— Ez elegendő volt a gazdálkodás egyensúlyának megteremtéséhez?

— Kezdetben igen, de 2008-ban már nem. Az új körülmények meggyőzték az ellátásért felelős minisztériumot és önkormányzatokat, hogy ami Európában gyakorlat, az Magyarországon is elkerülhetetlen: részt kell vállalniuk a veszteségfinanszírozásban.

— Elég messzire kerültünk az Év vállalkozója-díjtól...

— Nem mondanám. Az elmúlt évek kihívásai átalakították a társaság vezetését. Tulajdonosi, illetve általános szakmai elvárások és minták hiányában önmagunk elvárásainak próbáltunk megfelelni. Buszpályaudvarok sorozatát építettük meg a megyében, és ez év októberében átadtuk a cég történetének legjelentősebb fejlesztését, a szolnoki autóbuszállomást. A midibuszokkal elkezdtük, a pályaudvarral véglegesen szakítottunk a fenntartó és üzemeltető Volán társaság szerepével. Vállalkozunk.

— Ez mit jelent a gyakorlatban?

— Például azt, hogy a forgalomirányítás és utastájékoztatás területén a napjainkban elérhető legkorszerűbb informatikai fejlesztéseket alkalmazzuk a szolnoki tömegközlekedésben, és kezdjük el a helyközi rendszerünkben pályázati források igénybevételével. De ide tartozónak érzem, hogy a meglévő infrastruktúrát kihasználva egyedüliként a szakmában évente több milliárd forint forgalmú üzemanyag kiskereskedelmi értékesítést végzünk. Ezzel is kiegészítve fejlesztési forrásainkat.

— A közlekedési szakma nagy figyelemmel kísérte a szolnoki
Önkormányzat helyi közbeszerzési pályázatát. Többeket meglepett az Önkormányzat egységes kiállása a Jászkun Volán mellett.

— A debreceni Volán fiaskó nem a korábbi szolgáltatót minősíti. Szolnokon a politika nem lépte át a racionalitás határát. Ettől kezdve nálunk nem volt valós verseny.

Munkatársunktól A Jászkun Volán Zrt-t és az utazóközönséget érintő közelgő események — December 11-én megnyitjuk az első képzőművészeti kiállítást a pályaudvari galériában. December 12-én Szalay Ferenc szolnoki polgármesterrel aláírjuk a nyolc évre szóló közszolgáltatói szerződésünket, majd azt követően közösen üzembe helyezzük az intelligens megálló oszlopokat. December 15-én hétfőn Debrecenben a Társaságunk nevében Észak-Alföldi Regionális Minőségi díjat veszünk át, illetve december 22-én a Szolnoki Főiskola oktatóival ünnepélyesen lezárjuk 100 munkatársunk részére pályázati forrásból szervezett angol tanfolyamunkat. És ami talán a legfontosabb, még ebben az évben elkészítjük 21 új helyi járatos autóbusz üzembe állítására a közbeszerzési pályázatot. Erre vállalkoztunk! — hangsúlyozta Sziráki Pál, a 2008. év eygik elismert vállalkozója.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!