2008.10.30. 18:28
Eldőlt a kérdés, maradnak a Jászkun Volán-buszok
Továbbra is Volán-buszon utazhatnak a szolnokiak. Többek között erről is döntött a város közgyűlése a csütörtöki ülésén.
Izgalmasnak ígérkezett, s ezen várakozásnak meg is felelt a csütörtöki szolnoki közgyűlés. A feszültség tapintható volt, főleg, hogy másfél órás késéssel kezdődött a testületi ülés. A közgyűlés városgazdálkodási-, oktatási, valamint pénzügyi bizottságokba is delegált tagjai ugyanis a 9 órakor kezdődő soros ülés előtt még üléseket tartottak. Ezeken tárgyalták többek között azt az előterjesztést is, amelyen később kiderült, a bizottságok melyik társaságot — a Jászkun Volán Zrt-t vagy az OrangeWays Zrt-t — támogatják a jövő évi helyi buszos tömegközlekedés működtetésére vonatkozóan.
Kiválasztották a bankot az újabb kötvénykibocsájtáshoz
Még júliusban döntött a szolnoki képviselő-testület, hogy a korábbi 8,7 milliárdos tranzakció után újabb kötvénykibocsájtást hajt végre a város. Hegmanné Nemes Sára alpolgármester az elképzelésről elmondta, a korábbi városvezetés 2004-ben a megyeszékhelyre tekintve előnytelen lízingszerződést kötött az Ipari Park Kft-re. A kedvezőtlen hitelkonstrukciót váltaná ki a tervezett 2 milliárd forint összegben kibocsájtott kötvényből származó bevétel. Ez a teljes összeg felét teszi ki, azaz, közel egymilliárd forintot, míg a további egymilliárd az ipari park infrastruktúrájának fejlesztésére, illetve újabb területvásárlásra szükségeltetik. A tegnapi közgyűlésen, zárt ajtók mögött immáron a pénzügyi tranzakciót lebonyolító pénzintézet kiválasztásáról szóló előterjesztést tárgyalták a városatyák, a befutó a Raiffeisen lett.
A közgyűlésen egyébként ezt zárt ülés keretében tárgyalták a városatyák — majdnem két órán keresztül.
A napirend előtt a polgármesterhez intézett felvetésekre, majd frakcióvezetői kérdésekre is sor került. Dr. Nagy Rózsa (MSZP), Ferenczné Teleky Éva és Tasnádi Zoltán (egyaránt Fidesz) a Széchenyi lakótelepen történt, fiatalokat érintő halálos közúti balesetek kapcsán vetette fel a sűrűbb rendőri jelenlét igényét, s akár térfigyelő kamera kihelyezését. Szalay Ferenc válaszában jelezte, egyeztetett már ez ügyben a városi rendőrkapitánnyal. Hozzátette, a rendőrségen vagy az önkormányzaton túl azon szülők felelőssége is súlyos, akik a hét végi szórakozóhelyekre gépjárművel engedik el a gyermekeiket.
A fideszes frakcióvezető, dr. Kovács László arról érdeklődött, hogyan hat a világválság a szolnoki gazdálkodásra. A felvetésre válaszoló Csapó Ágnes külsős pénzügyi tanácsadó hangsúlyozta, a város gazdálkodására nincsen negatív hatással a globális jelenség. A kötvénykibocsájtásból származó — egy év alatt realizálódó — 1,5 milliárd forintnyi bevétel egyelőre ellensúlyozza a svájci frankban lekötött hitelállomány kamatterheit. Előnyös helyzetben van ráadásul a város azért is, mert a tervezett további két milliárdos kötvénykibocsájtásra érvényes kedvezményes ajánlata van, s ezek az összegek fejlesztésre alkalmasak, s egyfajta tőketartalékként segíthetik a várost a recesszió átvészeléséhez is.
A független Tóth Ferenc az egykori Damjanich uszoda helyén, a Nívó-Generál Kft. által megépítendő szálloda-fürdő beruházás jövőjéről érdeklődött. Szalay Ferenc polgármester válaszában elmondta, október 31-én 11 órakor tárgyal a befektető cég vezetésével. E napon derül ki, hogy a debreceni székhelyű Kft. mennyire gondolja komolyan korábbi beruházási szándékát. A terület megvásárlásához szükséges letétet, 50 millió forintot korábban már átutalt a Nívó-Generál, azonban az építkezéshez szükséges 500 millió forinttal még adós a város felé. Erősíti egyébként a cég szándékát az, hogy ugyanerre a területre egy inkubátorház építésére mintegy 440 millió forintos uniós támogatást nyert el, s az 50 milliós letét mellett ezt az összeget is elveszíthetné, amennyiben a Nívó-Generál eláll a beígért, szerződésben vállalt beruházás megvalósításától.
A polgármester hangsúlyozta, amennyiben mégis negatív döntést hoz pénteken a Kft., úgy akár egy másik beruházóra vonatkozóan új pályázat kiírásáról is dönthet a közgyűlés. Csák László (MSZP) arra volt kíváncsi, mennyit ér a kötvénykibocsájtási tranzakcióból származó 5 milliárd forintos lekötött állomány. Erre felelve Hegmanné Nemes Sára alpolgármester a pénzügyi világválságra való tekintettel azt is pozitívnak tartja, hogy az ötmilliárd forintos lekötött betét jelenleg névértéken áll.
A nyílt napirendek közül az első vitát a Táncsics M. u. 15. számú ingatlan — szobaszínház, egykori Alexander Pizzéria — hasznosítására vonatkozó előterjesztés okozott. A szocialista képviselők aggályukat fejezték ki a beruházás városra háruló költségei, illetve végeredményének hasznossága okán. Bor Zoltán, a Szigligeti Színház produkciós vezetője adott számukra (is) megnyugtató választ. Kifejtette: a szolnoki teátrum nem kér a várostól pénzt a befektetéshez. A szobaszínházzal együtt szeretnének kialakítani egy közel húsz fős színészházat az épületben, valamint az üresen álló Alexander Pizzériát — stílszerűen — működőképes, bevételt hozó Liliomfi néven üzemelő kávéházzá átalakítani. A közel 150 milliós költségvetéssel járó átépítés a Szigligeti büdzséjét terheli, amit — egy kedvezményes banki konstrukció révén — 15 éven keresztül szeretne visszafizetni. A színészlakok és a Liliomfi kávéház várhatóan 2009. szeptemberében már működne — ezen előterjesztésre négy MSZP-s tartózkodás mellett a testület zöld utat adott.
Szolnok város középfokú oktatási intézményeiben a 2009/2010. tanévben indítható programok meghatározásáról szóló előterjesztés is heves nézeteltérést okozott a szocialista és a fideszes képviselők között.
Meglepő, fölényes Volán-győzelem
Egyhangú, 24:0 arányú győzelmet aratott a Jászkun Volán Zrt. az OrangeWays Zrt. felett tegnap. Zárt ülés keretében a képviselők ugyan több mint két óráig tanácskoztak, és végül a tradíciót helyezték előtérbe. Sziráki Pál, a Jászkun Volán vezérigazgatója a döntést követően lapunknak elmondta, az arány meglepte, a végeredmény azonban nem.— Ahogy megismertük a másik pályázó ajánlatát, tudtuk, komoly háttérrel rendelkező riválissal vetélkedünk. Annyit mondhatok, hogy a Volán minden, a pályázatában megfogalmazott elképzelését megvalósítja a város és az utasok közmegelégedésére — tette hozzá. Kedves Ferenc, az OrangeWays társtulajdonosa furcsállotta ugyan, hogy a bizottságokban a pályázat szakmai részére több pontot kapott a cége, azonban a döntésre vonatkozóan nincs benne rossz érzés.
— Más városban is megpályázzuk a helyi tömegközlekedést, s ha Szolnok majd egyszer úgy gondolja, számíthat bármikor az OrangeWays-re.
A javaslat szerint a megyeszékhely jövő év szeptemberétől egy gimnáziumi és két szakközépiskolai osztállyal kevesebbet kíván indítani. Az indoklás, hogy a térség számára hasznosítható szakmailag képzett munkaerő-kibocsájtásra lenne szükség. Ezt várják el egyébként a megyeszékhelyre betelepülő vállalkozások is. Nem elhanyagolható — mint az az előterjesztésben olvasható —, hogy az évről évre tapasztalható gyermekszám-csökkenés miatt a városnak egyre nagyobb költséggel jár az egyre szűkülő osztályok fenntartása. Az ajánlás a Széchenyi Gimnázium, valamint a Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola Vásárhelyi Pál Közgazdasági Tagintézményének és a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagintézmények egy-egy osztályát érinti 2009. szeptemberétől. A testület többsége hosszas vita után elfogadta az előterjesztést.
A továbbiakban igent mondtak a városatyák(-anyák) többek között a Jubileum tér, az Áchim út és a Kőrösi út felújításáról, s elhangzott, hogy a közelőjövőben a József Attila út aszfaltja is megújul. Ezt követően a sajtó kivonult a teremből, s elkezdődött több fontos téma mellett a városi buszos személyszállítás ellátására vonatkozó előterjesztés „zárt kapus” tárgyalása.
A médiumok távollétében tárgyaltak a képviselők a Vízpart körúti vízitelepen építendő kispályás műfüves labdarúgó-pályáról, s a Tiszaligetben egy 3 hektáros terület elidegenítéséről is — a volt kemping területének megvételére egy befektető jelentkezett. A testület rábólintott az előterjesztésekre.
— Ahogy megismertük a másik pályázó ajánlatát, tudtuk, komoly háttérrel rendelkező riválissal vetélkedünk. Annyit mondhatok, hogy a Volán minden, a pályázatában megfogalmazott elképzelését megvalósítja a város és az utasok közmegelégedésére — tette hozzá. Kedves Ferenc, az OrangeWays társtulajdonosa furcsállotta ugyan, hogy a bizottságokban a pályázat szakmai részére több pontot kapott a cége, azonban a döntésre vonatkozóan nincs benne rossz érzés.
— Más városban is megpályázzuk a helyi tömegközlekedést, s ha Szolnok majd egyszer úgy gondolja, számíthat bármikor az OrangeWays-re.
-->