Közélet

2008.10.27. 14:44

Az utasok a pályázat fő nyertesei

Az október 30-i képviselő-testületi ülésen kiderül, 2009-től melyik cég működtetheti Szolnokon a helyi autóbuszos közlekedést.

Mészáros Géza

Mint ismert, a szolnoki tömegközlekedési piacon a Jászkun Volán Zrt. számára komoly vetélytársként jelentkezett az OrangeWays Zrt. Legutóbb a narancsos társaság „ajánlatát” tudakoltuk ki, ezúttal pedig a Volán pályázatába „kukkantottunk bele”. Sziráki Pállal, a Jászkun Volán Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.

Mi lesz a kombinált bérletekkel?

— A jelenlegi helyi menetrend teljesítésének elengedhetetlen feltétele a csatlakozó vonalszakaszokon a helyközi autóbuszok bevonása a helyi forgalomba. Ez közvetlen hatásként járatsűrűség-növelést, másrészről pedig üzemeltetési költségmegtakarítást jelent. Közvetve pedig feltétele a helyi jegy- és bérletárak alacsony szinten tartásának. Amennyiben mi nyerünk, a pályázati vállalásunk alapján ez a rendszer a továbbiakban is fent fog maradni — ígérte Sziráki Pál.



— Mennyire érte váratlanul cégét a versenytárs megjelenése?

— A debreceni szolgáltatóváltás és a Volánokra pályázók privatizációs szándékainak nyilvánosságra kerülése ismeretében nem volt meglepetés.

— Ennek tudatában hogyan vélekedik a Jászkun Volán esélyeiről?

— A társaságunk 4 évvel ezelőtt, függetlenül a közszolgáltatói szerződés időtartamától, fejlesztési kényszerhelyzetbe került. Szerencsés egybeesés, hogy az egyébként is tervezett eszközpark-cserével záruló program eredménye — 21 darab modern, alacsonypadlós új autóbusz beszerzését vállaltuk 2009. első félévében — a megrendelő önkormányzat által létrehozott piaci versenyben megméretésre kerül. Természetesen bízunk a sikerünkben.

— Nem túlzottan optimista ez a helyzetértékelés, hiszen versenytársként egy fejlődő, tőkeerős magyar magánvállalkozást ismertünk meg?
— Nem, mert a Jászkun Volán szintén fejlődő, tőkeerős, többségi állami tulajdonú társaság, amely ismeri a szolnoki helyi közlekedési piacot, s az utasforgalom változásához — csökkenéséhez — igazodva alakította ki technológiáját. Ez azt jelenti, hogy az eszközpark fejlesztésében a 8 évre aláírt közszolgáltatási szerződés az igazi „tőke”. Úgy gondoljuk, hogy a szerződés mellett a Jászkun Volán szakmai teljesítménye, fejlesztései jó garanciát jelentenek bármely finanszírozó számára. Visszatérve az autóbuszok átlagéletkorára, meg kell jegyezni, hogy a szolnoki önkormányzat nem véletlenül visszafogottan, az új autóbuszpark helyett egy 8 éves átlagéletkorra írt ki pályázatot. Ez egy jó kompromisszum, mivel érzékelhető színvonaljavulás mellett nem jelent vállalhatatlan finanszírozási terhet. Új autóbuszok beszerzése ugyanis valakinek költség. Vagy az utasoknak, vagy pedig az önkormányzatnak.

— Az új autóbuszok mellett a versenytárs európai színvonalú forgalomszervezési és utastájékoztatási rendszer kiépítését is vállalta a pályázatában. Ez nem versenyelőny a Volánnal szemben?
— Ismereteink szerint a másik pályázó olyan rendszert ígért, amelynek továbbfejlesztett — helyi menetrendre adaptált — változata közel 2 éve üzemel a Jászkun Volánnál. Az intelligens megállók telepítésével — ezt társaságunk november hónapban tervezi — pedig olyan forgalomirányítási, utastájékoztatási rendszer lesz Szolnokon, amely Európa bármely városában az élenjáró technológiát képviseli.

— Végül is, Ön szerint ki lesz a pályázat nyertese?

— Véleményem szerint több nyertese lesz a pályázatnak. Az utasok mindenekelőtt, hiszen az ellátásért felelős önkormányzat a pályázattal egy magasabb színvonalú szolgáltatást „rendelt” meg. Ugyanakkor természetesen bízom benne, hogy az új autóbuszok üzembeállításával a Jászkun Volán be tudja fejezni a 4 éves fejlesztési programját és dolgozóink 8 éves foglalkoztatási biztonságban végezhetik tovább ezt a szolgáltatást.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!