2008.03.18. 15:35
Kossuth tér átalakítás, az élhetőbb városért
Jelentős változtatásokat kell megélniük mostanában az autósoknak Szolnokon. A belváros megújulásával, a Kossuth tér átalakításával a forgalmat is jelentősen át kellett szervezni. A tervek kiötlője kapott hideget, meleget olvasóinktól. Ezúttal az átépítésért felelős projektmenedzser próbálja megmagyarázni a tervek helyességét.
A belvárosi rehabilitáció tervei úgy készültek, hogy a buszok az átépítést megelőző állapotnak megfelelően átmehetnek a Kossuth téren. Az elkészült útburkolat ennek alapján a szükséges teherbírással rendelkezik, a pályaszerkezet és az út alkalmas a kétirányú buszforgalom lebonyolítására. Ám ha a buszok a mostani forgalmi rend mellett térnek vissza a belvárosba, akkor a Tisza-híd balra kanyarodó sávja az áthaladó autósforgalom miatt megakasztja a híd közlekedését, dugót okoz.
— A híd felől változatlanul jelentős volt annak a forgalomnak a mértéke, mely a Mártírok út felé csak átmenő útként használta a belvárost — mondta Fodor György, a belvárosi átépítésért felelős projektmenedzser. — Ezt az átmenő forgalmat akadályoztuk most meg a Verseghy Gimnázium előtti útszakasz fizikai lezárásával. Az autósok pedig a Pólya Tibor és az Ady Endre úton a Ságvári körút felé tudnak visszajutni a Mártírok útra. Így a buszok visszajöhetnek a Kossuth tér felé.
— A buszközlekedés sokakat érint?
— Meglepően sokakat, naponta több ezer embert. Rajtuk kívül a Kossuth téren, illetve a környező utcákban élő idős polgárok is jelezték, nagyon messze kerültek tőlük a megállók. Ezen érvek alapján úgy döntött a közgyűlés illetékes bizottsága, hogy az eredeti terveknél maradva visszajöhetnek a buszok.
— A belvárosnak mekkora területe lesz ezzel úgymond védett övezet?
— Valóban a védett szó illik talán legjobban erre a területre. A Kossuth tértől egészen a Tisza-partig kényelmesen, kevés autóval találkozva sétálhatnak az emberek. Elfogadom, hogy az autóval közlekedők számára jelentős a változás, ám az élhetőbb belváros, a sétákra tökéletesen alkalmas Tisza-part megérdemli, hogy jobban vigyázzunk rá.
— Lesz-e olyan pontja a belvárosnak, amit nem lehet elérni autóval?
— Érdekes, de a Kossuth téren kívül lényegében nem. Aki színházba akar jönni, vagy moziba, esetleg fagyizna egyet a folyóparton, az megállhat a belvárosban. Itt csak az áthaladóknak kell változtatniuk megszokásaikon. Ám a türelemért és a megértésért cserében egy nyugodtabb, tisztább levegőjű belvárost és Tisza-partot, egy élhetőbb várost kapunk.
— Megáll-e ezzel a város arculatának megújítása?
— Az Integrált Városfejlesztési Stratégiának része, hogy többek között a belváros rekonstrukcióját tovább folytatjuk. Így megújul a Szapáry út, több régi épület homlokzata, megépül a tiszai gyaloghíd. Ez azonban a forgalmi rendet már nem fogja érinteni, esztétikailag jelent komoly pozitív változást.
Szolnok értékeinek védelme előnyt élvez
Ahhoz, hogy Szolnok élhetőbb város legyen, a belváros forgalmának csillapítása elengedhetetlen — véli dr. Szalóki István, a Szolnokért Egyesület elnöke. Szerinte a Kossuth tér átalakításával a város visszakapta azt a központi teret, mely történelmi központja volt a megyeszékhelynek, és amit a 4-es főút belvárosi átvezetése miatt veszített el évtizedekkel ezelőtt.— Fontos, hogy a belváros többi területe is megújuljon — mondja Szalóki István. — A Tiszával párhuzamos útvonalon például két szálloda, a színház, a református templom, egy óvoda, illetve a Verseghy gimnázium található. A környéken a zaj és a levegő szennyezettsége az utóbbi időben jelentősen megnőtt, a játszótér megközelítése nehézkessé vált, a park növényzete a légszennyezettség miatt károsodik. A szóban forgó terület Szolnok legértékesebb részén helyezkedik el, értéke vetekszik a felújított Kossuth térével. Fontosnak tartom, hogy éppen emiatt megóvjuk, hiszen ez minden szolnokinak az érdeke.
— Ön szerint miért fontos, hogy a Verseghy gimnázium előtt megállították a forgalmat?
— A kelet—nyugati irányú autósforgalom akkor is megmaradt volna ezen a területen, ha egy új belvárosi hidat építettek volna, hiszen az autósok elsősorban a legrövidebb utat keresik. Láthattuk az eddigiekből, hogy még a Sóház út egyirányúsítása sem csökkentette az átmenő forgalmat. Így a belvárosi rész védelme miatt csak a teljes tiltás a jó. Hangsúlyoznám azonban, hogy olyan megoldás, mellyel mindenki elégedett, nem létezik. Itt egy értékes városrész megóvásának kell előnyt élveznie — hangsúlyozza a Szolnokért Egyesület elnöke.
— Fontos, hogy a belváros többi területe is megújuljon — mondja Szalóki István. — A Tiszával párhuzamos útvonalon például két szálloda, a színház, a református templom, egy óvoda, illetve a Verseghy gimnázium található. A környéken a zaj és a levegő szennyezettsége az utóbbi időben jelentősen megnőtt, a játszótér megközelítése nehézkessé vált, a park növényzete a légszennyezettség miatt károsodik. A szóban forgó terület Szolnok legértékesebb részén helyezkedik el, értéke vetekszik a felújított Kossuth térével. Fontosnak tartom, hogy éppen emiatt megóvjuk, hiszen ez minden szolnokinak az érdeke.
— Ön szerint miért fontos, hogy a Verseghy gimnázium előtt megállították a forgalmat?
— A kelet—nyugati irányú autósforgalom akkor is megmaradt volna ezen a területen, ha egy új belvárosi hidat építettek volna, hiszen az autósok elsősorban a legrövidebb utat keresik. Láthattuk az eddigiekből, hogy még a Sóház út egyirányúsítása sem csökkentette az átmenő forgalmat. Így a belvárosi rész védelme miatt csak a teljes tiltás a jó. Hangsúlyoznám azonban, hogy olyan megoldás, mellyel mindenki elégedett, nem létezik. Itt egy értékes városrész megóvásának kell előnyt élveznie — hangsúlyozza a Szolnokért Egyesület elnöke.
-->