2009.04.06. 08:06
Március fekete hónap volt
A halálos közúti balesetek tekintetében kedvezően indult az év. Hiszen február közepéig egyetlen ilyen esetet sem regisztráltak a rendőrök. Viszont márciusban! Heten hunytak el megyénk útjain e hónapban.
Amilyen jól indult az év, úgy március végére ennek pont az ellenkezőjét tapasztalták a rendőrök a balesetei statisztika alakulásában. Csak márciusban heten haltak meg — az első negyedévben összesen kilencen — megyénk útjain. Ebből a legsúlyosabb az a Jászfényszaru külterületén történt baleset volt, ahol hárman vesztették életüket egy személygépkocsiban, amely áttért a szemben lévő sávba és ott ütközött egy nyerges vontatóval. A legutóbb pedig március 31-én Jászberényben egy, motorjával szolgálati helyére igyekvő helyi rendőr karambolozott. A rendőr az ütközés következtében a helyszínen életét vesztette.
— Az elmúlt időszak halálos baleseteivel kapcsolatban nem lehet törvényszerűséget felfedezni, hiszen a megye különböző területein, különböző időpontokban történtek — kezdett mondandójába Molnár Miklós ezredes, a megyei rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatója, a megyei baleset-megelőzési bizottság elnöke. — A jó idő beköszöntével megnövekedett az utakon a forgalom. Sajnos megduplázódott a kerékpárosok által okozott balesetek száma. Az idén már huszonkét ilyen esetben intézkedtünk. Itt zömében az elsőbbséggel és a kanyarodással kapcsolatos szabályok, valamint kivilágítatlanság és a láthatósági mellény nem használata okoz gondot. Emellett tizenegy olyan baleset volt, ami kijelölt gyalogátkelő-helyen történt.
Ez igencsak sok, főleg hogy a tavalyi év azonos időszakában csak egy ilyen esetet regisztráltunk. Itt nyolc esetben az autós, három esetben a gyalogos figyelmetlensége idézte elő a balesetet. Itt jellemző, hogy az autósok nem tartják be a KRESZ által előírt szabályt, hogy a gyalogátkelőhelyeket fokozott óvatossággal közelítsék meg. Ezzel kapcsolatosan akciót folytatunk, melyben a lámpával nem védett átkelőhelyeknél ellenőrzünk sebességméréssel egybekötve. Országosan is elég rosszak e téren a mutatók, így valószínű, változás várható majd a jogi szabályozásban.
Molnár Miklós hozzátette, hogy itt a tavasz, s arra számítanak, hogy tovább növekszik a forgalom az utakon, így a balesetveszélyes szituációk száma is növekedni fog. Az ezzel kapcsolatos kampányt már elkezdték és az ebben az időszakban jellemző akcióikat az idén is megtartják. Az elmúlt időszak tapasztalata, hogy egyre több műszakilag kifogásolható állapotú jármű vesz részt a közlekedésben. Erre feltételezhetően hatással van a gazdasági helyzet is, így a tulajdonosok nem tudnak kellő pénzt fordítani járművük karbantartására. A megyei rendőr-főkapitányság a közelmúltban új technikát vásárolt, amellyel a helyszínen teljes vizsgálat alá tudják venni a teherautók menetíró készülékét, a vezetési és pihenőidő betartását. Erre azért van szükség, mert óriási veszélyeket rejthet egy száguldó teherautó fáradt sofőrrel a kormány mögött. Emellett a napokban harminc elektronikus szondát is kaptak, amit hamarosan munkába is állítanak. Erre azért is van szükség, mert az elmúlt negyedévben 18 esetben alkohol hatása alatt lévő személy okozott balesetet, ami nyolccal több, mint 2008-ban volt.
— A rendőri és a társszervek által végzett ellenőrzések önmagukban kevesek, felelős magatartás kell a közlekedők részéről, illetve hogy a szabályokat betartsák. Így lehet csak elkerülni, hogy a mostani helyzet további romoljon — folytatta Molnár Miklós. — Amit még elmondhatok, hogy a szabálysértések jelentős részét továbbra is a gyorshajtás teszi ki. Április 3-val bezárólag 890 esetben intézkedtünk az objektív felelősség jegyében, ebből 816-szor minimum harminc százalékos sebességtúllépés miatt. Ennek büntetési tételével kapcsolatban májusban változás várható. Az eddig százalékban meghatározott nagyságrendek helyett konkrét értékeket határoznak majd meg. Így például, aki lakott területen 50 helyett 76-tal megy, 30 ezer forintos bírságra számíthat. A változtatás célja, hogy kevésbé büntessük azokat, akik úgymond csak belecsúsznak egy gyorshajtásba, viszont szigorúan lépjünk fel azokkal szemben, akik mindezt szándékosan és rendszeresen teszik.
Mit jelent a módosítás forintokban?
Május másodikától, ha mondjuk 20 kilométer a kötelező sebesség, de azt valaki 20-al átlépi, akkor 30 ezer forint bírságot fizet. De ha már tegyük fel 80-al (vagyis 100-al hajt), akkor már 300 ezer a bírság. Ha az 50-et például 75 km/óránál többel lépi túl, azaz mondjuk 126 km/órával repeszt, már 130 ezer forintot kell fizetnie. Ha valaki 90 helyett 106-al megy, 30 ezret fizet. De ha már 125-el, akkor 45 ezret (lásd nagy táblázatunkat).
A megengedett legnagyobb sebesség túllépésének mértéke
Bírság összege forintban 50 km/óra sebességig
15 km/óra felett 25 km/óráig 30 000
25 km/óra felett 35 km/óráig 45 000
35 km/óra felett 45 km/óráig 60 000
45 km/óra felett 55 km/óráig 90 000
55 km/óra felett 65 km/óráig 130 000
65 km/óra felett 75 km/óráig 200 000
75 km/óra felett 300 000
50 km/óra felett 100 km/óra sebességig
15 km/óra felett 30 km/óráig 30 000
30 km/óra felett 45 km/óráig 45 000
45 km/óra felett 60 km/óráig 60 000
60 km/óra felett 75 km/óráig 90 000
75 km/óra felett 90 km/óráig 130 000
90 km/óra felett 105 km/óráig 200 000
105 km/óra felett 300 000
100 km/óra sebesség felett
20 km/óra felett 35 km/óráig 30 000
35 km/óra felett 50 km/óráig 45 000
50 km/óra felett 65 km/óráig 60 000
65 km/óra felett 80 km/óráig 90 000
80 km/óra felett 95 km/óráig 130 000
95 km/óra felett 110 km/óráig 200 000
110 km/óra felett 300 000
Forrás: Magyar Közlöny