2024.09.12. 11:25
New York felhőkarcolói közé vitte a magyar trombitaszót
Olaszország után az Egyesült Államokban folytatta különleges koncertsorozatát a tiszafüredi származású trombitaművész. Samodai Bence János hírportálunknak beszélt a turnéról, az óceán túlpartján adott koncertekről, a New York-i metróról, és arról, hogyan botlott bele a harlemi utcabál rézfúvós együttesébe.
Telt házas koncertet adni New Yorkban – sok zenész vágya ez. Samodai Bence János viszont oda is rajzolhatja a képzeletbeli pipát e célkitűzés mellé. A tiszafüredi trombitaművész a nyáron New Yorkban koncertezett, és bár nem volt újdonság számára a felhőkarcolók látványa, lévén korábban Miamiba és Torontóba is vitt már dallamokat, de New York, a világ tán’ legismertebb metropolisza, azért mégiscsak más. Leginkább azért, mert – mint hírportálunknak elmondta – a Nagy Alma valóban nagy.
– Mellbe vágott a város hangulata. Minden sokkal nagyobb, a dobozos üdítőtől a kukásautóig – elevenítette fel élményeit hírportálunknak a muzsikus. Róla korábban megírtuk, hogy különleges koncertsorozatot visz. Nemrég Rómában és Campobassóban népszerűsítette a kortárs magyar zenét, ezt követte New York-i és stamfordi fellépése. New Yorkban, a Liszt Intézetben, Stier Alexa zongoristával adott szólókoncertet. Mindez a belvárosban, felhőkarcolók között történt…
– Szerencsés voltam, mert New York központjában, a Central Parktól két sarokra kaptam szállást. Így még arra is volt lehetőségem, hogy a koncert előtti reggel a Central Parkban fussak egyet. Egyébként maga a város is rendkívül zöld. Hiába a sok felhőkarcoló, a centrum tele van fákkal – mesélte a trombitaművész. Aki aztán Stamfordban, az amerikai orgonisták legfontosabb templomának számító First Churchben lépett fel, majd visszatért New York szívébe, a Saint Peter’s Church nevű templomban, amelyben egy misén működött közre.
Apropó: New York szíve. A városban töltött egy hete alatt Samodai Bence János nem csupán Manhattant ismerte meg. A hírhedten kiszámíthatatlan New York-i metró őt is megheccelte, egyik este lazán kihagyott tíz megállót, a magyar zenész pedig Harlemben találta magát. Onnan hazajutni próbálván pedig Bronxban kötött ki.
– Ott már nem olyan volt a biztonságérzetem, mint a Central Parkban – mondta a füredi művész. Baja szerencsére nem esett, sőt! Harlemben belekeveredett a helyi fekete közösség által szervezett utcabálba, melyen – hogy, hogy nem – rézfúvós csapat zenélt.
– Gondoltam-e arra, hogy beszállok a zenélésbe? Mivel késő volt, fáradt is voltam és a telefonom is lemerülőben volt, inkább kihagytam. De azért belehallgattam. Egy autentikus rézfúvós együttes zenélt, akár egy magyarországi népi együttes. Azt mondhatom, a saját stílusukban a legmagasabb szintű zenét adták elő. Fantasztikus volt! – mondta a zenész.
Szeptemberben pedig már Krakkóban vitték tovább a koncertsorozatot. Oda ezúttal nem hagyományos orgonista partnerével, Dóbisz Áronnal ment. Utóbbi sérülése miatt Zsilka Alannel játszott együtt, ismét egy emblematikus épületben: a Mária-templomban, a Klasszikus Zenei Fesztivál keretében adtak elő.
– A sorozat azért is különleges, mert a legmagasabb kvalitású helyeken játszunk. A helyszínek nívója eleve nagy igényt támaszt mind a hallgatóság, mind a zenészek felé. Akusztikájuk elképesztő, olyan plusz színeket lehet kihozni, amelyeket máshol nem. Mindegyik helynek megvolt a maga varázsa. És olyan koncerteket kellett adnunk, amelyek méltóak a hely kvalitásaihoz – foglalta össze Samodani Bence János. Másfelől – tette hozzá – turnéjuk azért is egyedi, mert nem szokás templomi koncerteken kortárs darabokat játszani. Inkább:
- szakrális;
- és barokk művek képezik a repertoárt.
Doktorálni készül a kortárs trombitazenéből Samodai Bence János
Mint hírportálunknak elmondta, Samodai Bence János jelenleg a doktori munkáján is dolgozik. Kutatási területe a 21. századi magyar trombitajáték fejlődése. Abban ugyanis bőven vannak újdonságok. Mint mondta, minden zenésznek saját nyelvezete van, ez adja az innovációt. Új technikák, új effektek jelentek meg, ráadásul ma már fontos az előadásmód is. Egyfajta színészi játékot is megkövetelnek a trombitásoktól. Kutatásában együttműködik a zeneszerzőkkel, új darabok bemutatásában is részt vesz, esetenként tanácsokat is ad a zeneszerzőknek.