Ternovszky Béla

2022.10.21. 11:15

„Rejtély, mitől lett annyira sikeres a Macskafogó” – az alkotóval beszélgettünk Szolnokon

Mézga család, Kérem a következőt!, Pumukli kalandjai – ilyen közkedvelt rajzfilmek kötődnek Ternovszky Béla nevéhez. A Pannónia Filmstúdió egykori rajzolója, Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező a napokban Szolnokon mesélt arról, hogy az átütő sikert az 1986-ban debütáló egész estés rajzfilm, a Macskafogó hozta meg számára. Pedig egy darabig úgy tűnt, hogy el sem készülhet a legendássá vált alkotás...

Köllő Judit

A rajzfilmkészítés magát az életet jelentette számomra – mondta Ternovszky Béla

Fotó: Nagy Balázs

Ternovszky Béla a harminchat éve töretlen népszerűségnek örvendő Macskafogó alkotójaként vált ismertté. Elmondása szerint máig nem tudja, minek köszönhetően lett ekkora siker az egész estés rajzfilm, ugyanakkor rendkívül jó érzés számára látni és tapasztalni a rajongók szeretetét. 

– Nepp József forgatókönyvíró kollégámmal mindig arra törekedtünk, hogy olyan filmeket készítsünk, amiket mi magunk is élvezünk – mondta a szakember a nemrég véget ért Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon hírportálunknak.

– Sosem az lebegett a szemünk előtt, hogy világmegváltó dolgokat alkossunk, mert nekünk a szórakoztatás volt a célunk. A Macskafogóval számtalan pályázatra beneveztünk, melyekről általában azzal dobták vissza, hogy nem felel meg a kultúrpolitikai elképzeléseknek. A többség nem támogatott bennünket, azonban nem is gátolta, hogy a Pannónia Filmstúdió saját erejéből megvalósítsa az ötleteinket. Így a Pumukli forgatásai között volt annyi időnk, hogy támogatókat szerezzünk. A legnagyobb örömet az jelentette számunkra, hogy sikerült olyan embereket magunk mögé állítani, akikkel korábban együtt dolgoztunk, és bíztak bennünk. Boldoggá tett minket a felismerés, hogy a saját kedvünk szerint alkothatunk – magyarázta a szolnoki TISZaPART Moziban a Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező. 

Ahogyan fogalmazott: számára a rajzfilmkészítés magát az életet jelentette. 

– Fiatalon nem akartam sokáig a filmstúdió tagja lenni, másfelé kacsintgattam – idézte fel a rajzfilmkészítő. 

– Viszont amikor nap mint nap olyan nagy nevekkel találkozhattam, mint Tolnay Klári vagy Latinovits Zoltán – akik két szinkron között elképesztő hangulatot teremtettek a büfében –, átértékeltem a helyzetemet. A mi időnkben állandóan kaptuk a megrendeléseket a televíziótól. A legjobb időszak volt, hiszen azt csináltuk, amit szerettünk volna, ekkor született például a Mézga család és a Doktor Bubó is. Ezenkívül az állam évente egy egész estés filmre adott pénzt. Aztán a szakma a csúcsról hirtelen belezuhant a semmibe. Azt hittük, ha beindulnak a kereskedelmi televíziók, özönlenek majd a megrendelések... 

Nem így lett. A Magyar Televízió anyagi keretét drasztikusan megvágták, így leáldozott a Mirr-Murrnak, a Mekk mesternek, valamint egyéb jól bejáratott báb- és rajzfilmsorozatoknak. A tévék a reklámidőért megkapták a Disney és egyéb amerikai társaságok sorozatait, és azokat kezdték el vetíteni éjjel-nappal. 

– Akkor úgy éreztük, hogy vége, befellegzett a magyar animációnak. Teltek-múltak az évek, és közben képezték a fiatalokat a főiskolán, akik eleinte nem is a rajzfilmgyártásban helyezkedtek el, hanem weboldalak, internetes játékok fejlesztésébe fogtak, vagy külföldre mentek dolgozni. Majd újjáéledt a szakma, beindult a mecenatúra, és egyre jobb filmek kezdtek el készülni. A magyar animáció ma ismét a topon van, sok film készül, melyek a fesztiválokon is szép sikereket érnek el – tette hozzá hírportálunknak Ternovszky Béla.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!