A zseniális kísérletező

2019.03.26. 17:09

Moholy-Nagy László fotográfiáiból nyílik tárlat

A közönség először láthatja a fővárosban a Magyar Fotográfiai Múzeumban őrzött gyűjteményt.

Budapest, 2019. március 26. Érdeklõdõ a Bauhaus100 - A zseniális kísérletezõ: Moholy-Nagy László fotográfiai címû kiállítás sajtóbejárásán a Mai Manó Házban 2019. március 26-án. A közönség elõször láthatja Budapesten a Magyar Fotográfiai Múzeumban õrzött gyûjteményt. MTI/Szigetváry Zsolt

Forrás: MTI

Fotó: Szigetváry Zsolt

A 20. század talán legnagyobb hatású magyar képzőművésze fotográfiáiból nyílik tárlat kedden este a Mai Manó Házban Bauhaus100 – A zseniális kísérletező címmel.

„A Bauhaus századik évfordulója alkalmából megszervezett kiállításon egy olyan alkotó műveit mutatjuk be, aki a fotográfiát alapjaiban rengette meg” – fogalmazott Baki Péter, a Mai Manó Ház igazgatója az esemény sajtóbejárásán.

Moholy-Nagy László: Féltékenység, é.n./1973, zselatinos ezüst
Fotó: Magyar Fotográfiai Múzeum

Tóth Balázs Zoltán, a kiállítás kurátora szólt arról, hogy a Magyar Fotográfiai Múzeum 87 darabos fotókollekcióval rendelkezik az 1946-ban Chicagóban elhunyt Moholy-Nagy Lászlótól.

A képanyag döntő többségben Moholy-Nagy európai korszakából tartalmaz fényképeket, melyek eredetileg 1922 és 1937 között készültek,

és részletes betekintést engednek a modern képzőművészetet megújító és azt nagyban befolyásoló munkásságából.

A festőként, formatervezőként, filmesként is ikonikus művész fotográfiáit három tematikus csoportban mutatja be a tárlat. Az első egységben az 1922-ben akkori feleségével, Lucia Schultz-cal elkezdett fotogram kísérletei láthatók. „Ezeken keresztül kezdett ismerkedni a fény és az anyag kapcsolatával” – mondta a kurátor.

Moholy-Nagy László: Fotogram, é.n./1973, zselatinos ezüst
Fotó: Magyar Fotográfiai Múzeum

A második egység a szakirodalom által Moholy-Nagy László újításának tartott fotóplasztikákat, vagyis a művész fotómontázsait tartalmazza. Ezek egyrészt személyes tartalommal átitatottak, másrészt a korabeli, azaz a húszas évek popkultúrájából (képes magazinok, hirdetések, köztéri és újságokban elhelyezett reklámok) építkeznek. „Moholy-Nagy el akart különülni a tömött, kaotikus dadaista montázstechnikától. Az ő hozzáállása konstruktivista, kollázsait Lucia fényképezte le, az eredeti negatívokról 1973-ban készültek felvételek, a Militarizmus című fotóplasztika korabeli repró”. A kurátor kitért arra, hogy Moholy-Nagy fényképeinek nem adott címet, fotóplasztikáinak azonban igen.

A kiállítás harmadik egysége Moholy-Nagy egyéb fotográfiai kísérleteit, absztrakcióit mutatja be, amelyek nagy részében felfedezhetők a fotogram kísérletek során szerzett tapasztalatok és képalkotási törekvések.

Itt találhatók Moholy-Nagy egyéb, személyesebb vagy gyakran utazásai során készített felvételei, amelyekre jellemző a szokatlan leképezési mód, a Bauhaus stílusnak is nevezett kompozíciós eljárások, mint például a béka- és madárperspektíva használata, illetve a pozitív-negatív játék.

Ebben a teremben látható a berlini rádiótoronyról felülről lefelé készített felvétele, vagy a Helsinki, amely egy kockára exponált több kép összessége.

Moholy-Nagy László: Helsinki, 1931/1973, zselatinos ezüst

Az emeleti részen egy válogatás látható azokból a felvételekből, amelyeken a Moholy-Nagy életét erősen meghatározó nők szerepelnek,

így tanítványa, Franciska Clausen; Ellen Frank, aki Walter Gropiusnak, a Bauhaus alapítójának sógornője és Moholy-Nagy szerelme volt; Sibyl Moholy-Nagy, utolsó felesége; valamint Lucia Schultz, akinek a művész a fényképezést köszönhette. „Ezeken a képeken jól látható, hogy Moholy-Nagynál az élességnek képzőművészeti értelemben már nincs olyan nagy jelentősége, fotóin a háttér éles, a fő motívum életlen”.

MTI/Szigetváry Zsolt

Megtekinthető a kiállításon Moholy-Nagy László 1930-ban készült Fekete-Fehér-szürke fényjáték című filmje is.

A művész lánya, Hattula Moholy-Nagy birtokában lévő negatívokról 1995-ben, az alkotó születésének századik évfordulója alkalmából rendezett kiállítás kedvéért új nagyítások készültek.

Ezeket, valamint számos 1973-ban készült fotóplasztikát és fotogram reprodukciót Hattula a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményébe ajándékozta.

A kollekció azóta új nagyításokkal egészült ki.

A tárlat – amelyet kedden este Passuth Krisztina művészettörténész nyit meg – a nagyközönség számára szerdától május 12-ig látogatható.

Borítókép: Érdeklődő a Bauhaus100 – A zseniális kísérletező: Moholy-Nagy László fotográfiai című kiállítás sajtóbejárásán a Mai Manó Házban 2019. március 26-án.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!