2023.08.06. 07:10
Folyamatos az élelmiszerárak esése
Folyamatos az élelmiszerárak esése, a kormány által az év végére prognosztizált egyszámjegyű infláció nagy biztonsággal elérhető – idézte az MTI Fónagy Jánost, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárát, aki a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában beszélt erről.
Fónagy János, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára
Forrás: MTI
Fotó: Kovács Tamás
Fónagy János hangsúlyozta, hogy
rendkívül hatékonynak bizonyult az egy hónapja működő online árfigyelő rendszer, a megfigyelt 62 termékkategóriában az átlagárak csaknem 8 százalékkal csökkentek.
A részletekről szólva ismertette, hogy az elmúlt hónapban a legnagyobb mértékben,
mintegy 15 százalékkal a spagetti ára esett vissza, több mint 14 százalékkal csökkent a zöldségek és 7 százalékkal a gyümölcsök ára. A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10 százalékkal mérséklődtek egy hónap alatt.
A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11 százalékkal, míg a csirkeszárnyé több mint 6 százalékkal – sorolta az államtitkár.
Fontos változásként említette, hogy augusztus 1-jétől megszűnt az élelmiszerárstop, emelkedett a kötelező akciózás mértéke és SZÉP-kártyával is lehet hidegélelmiszert venni az üzletekben.
Az árstop kivezetésével együtt a kormány az árverseny további fokozása érdekében 10-ről 15 százalékra emelte a kötelező akciózás mértékét, a korábbi árstopos termékek is ebbe a körbe kerültek.
Az akciózásnak és az online árfigyelő rendszernek komoly árleszorító hatása van, a kiskereskedelmi hálózatok között erős, esetenként kíméletlen árverseny indult meg
– fejtette ki Fónagy János.
Az államtitkár kiemelte, hogy az ellenőrzés nagyon szigorú, és az esetleges jogsértő magatartás, hibás adatszolgáltatás, rosszhiszemű eljárás esetén rendkívül szigorúak a szankciók.
Hozzátette, hogy a kiskereskedelmi hálózatok túlnyomó többsége jogkövető.
A piac jó működése a vásárlóknak és élelmiszer-kereskedelmi láncoknak is érdeke, fogalmazott az államtitkár, aki kitért arra is, hogy a fogyasztók még tudatosabbak lettek, rövid idő alatt megismerték és használják az online árfigyelőt.