2017.11.02. 08:23
Alig vizsgálják a hazánkban forgalmazott üzemanyagok minőségét
Keveslik a hazai üzemanyagok minőségének ellenőrzését a szakmai illetékesek, ráadásul tesztek csak a kutaknál folynak, a nagykereskedőknél nem. A rizikó nagy, bár hiányosságra – amely nyilván minden szereplőnek ártana – még nem derült fény.
A jelenleginél gyakrabban és szélesebb körben lenne célszerű ellenőrizni, hogy a Magyarországon forgalomban lévő üzemanyagok összetétele megfelel-e az előírásoknak – mondta a vg.hu oldalnak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó.
Előzőleg Bártfai Béla, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség elnöke hívta fel a figyelmet arra: miközben a kutaknál történő ellenőrzések évi 240 literes száma (120 benzin, 120 gázolaj) a 10-15 évvel ezelőtti forgalomhoz igazodik, időközben az eladások évi mintegy 6 milliárd literesre nőttek. Ezen belül az import az elmúlt években 2,5 milliárd literre ugrott, a mennyiség pedig majdnem ellenőrzés nélkül kerül forgalomba.
„A magyar piacon négy forrásból származó üzemanyag vásárolható. A legnagyobb tétel magyarországi finomítóban, garantált minőségben és ellenőrzött körülmények között készül, és ugyanilyet hoznak be a MÁSZ-tagok is ismert, európai finomítókból. Ám érkezik az EU-ból vagy azon keresztül olyan benzin és gázolaj is, amelynek nem ismerjük a forrását, de nincs rálátásunk a ténylegesen importnak számító, Szerbián és Ukrajnán keresztüli beszerzések eredetére sem” – magyarázta a lapnak Grád Ottó.
Bár a szakember Bártfai Bélához hasonlóan elismerte, hogy konkrét minőségi probléma nem merült fel a nem ismert eredetű és nem ellenőrzött termékekkel sem, de – mint rámutatott – nem csak az minősül bajnak, amit már maga a felhasználó is műszaki problémaként érzékel. (Ilyen az üzemanyag nem megfelelő oktán-, illetve cetánszáma, lobbanáspontja vagy gőznyomása.)
Baj a környezetvédelmi előírások be nem tartása is, amit az autós nem érzékel. Ide sorolható a szabványosnál nagyobb károsanyagtartalom (például mangán vagy kén), illetve az annál kisebb bioösszetevő-arány. Mivel a bioösszetevők drágábbak az üzemanyagok szénhidrogén-alapanyagánál, nagy lehet a csábítás a gyártók számára, hogy spóroljanak vele.
Probléma Grád Ottó szerint az is, hogy kötelező ellenőrzés csak a benzinkutaknál történik, vagyis az értékesített benzinnek csak a 98 százalékából és a dízel 78 százalékából tesztelnek valamennyit. A nagykereskedőktől a felhasználókhoz közvetlenül eljutó 2, illetve 22 százalékot már senki nem vizsgálja: ezen célszerű lenne változtatni. Mivel a hazai piacon erős a verseny, minden társaságra nézve rendkívül káros lenne, ha bármely szereplő termékének minőségére árnyék vetülne.
Borítókép: Shutterstock