2007.11.06. 10:07
Kötelező, de kedvezményes
Az árak mellett a biztosító által kínált szolgáltatásokat sem árt mérlegelni.
Csökkenő díjak
A kedvezmények növekedését is figyelembe véve, inkább az infláció mértékével térnek el - csökkennek, vagy növekednek - idén a kötelezőbiztosítások díjai. A tavaly nagyobb ügyfélveszteséget elkönyvelő társaságok összeségében 5-10, de némelyek akár 20 százalékkal is lejjebb szorították áraikat. A kisebbek jobbára az inflációval emelték, vagy szinten tartották az áraikat. Egy évvel ezelőtt mintegy 400 ezren váltottak biztosítót a kötelező kampányban. A Gfk Hungária felmérése még idén akár kétszer ennyien is, csaknem minden ötödik autós is biztosítót válthat.
Az autósok többsége úgy tekint a gépjármű kötelező felelőségbiztosításra, mint egy adóra. Így nem csoda, ha a biztosító választásnál az ár a legdöntőbb. A szakemberek szerint azonban más szempontból sem árt körülnézni a piacon.
— Egy szolnoki autós többet fizethet a kötelező felelőségbiztosításra, mint például egy tószegi, de akár felét, mint egy budapesti — mondta el a szolnoki Bróker Royal Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. Tóth Róberttől megtudtuk: egyes társaságok megyénként állapítanak meg eltérő díjakat, a legtöbb biztosító azonban a település mérete szerint tesz különbséget. Így magasabb díjra számíthatnak általában a megyeszékhelyen és a nagyvárosokban élők, mint a kisebb településeken lakók.
A biztosítás díját persze sok más szempont is meghatározza. Így például a gépjármű típusa, az üzemben tartó életkora is. A kedvezménytípusok száma pedig idén eléri a negyvenet, de ezeken belül még számos variáció található. A biztosítók egyre inkább személyre szabott kedvezményekkel próbálják meg magukhoz csábítani vagy éppen megtartani az ügyfeleket. Így szinte minden társaság kínál kedvezményt. De számos cég részesíti előnyben azokat a ügyfeleket, akik más biztosítással is rendelkeznek náluk. Míg azok a társaságok, melyek mögött bank is áll, még az ott vezetett számláért is számolhatnak kedvezményt.
Több társaság ugyanakkor kedvezményt kínál a közalkalmazottaknak, köztisztviselőknek, sőt még azok közvetlen családtagjainak is. Idén ugyanakkor már kilenc cégnél takaríthat meg forintokat az, akik interneten köt szerződést.
A legnagyobb verseny persze a balesetmentesen vezetőkért folyik a biztosítók között. Így ma már a kármentes évekért adott kedvezményekben is akad eltérés. A második legnagyobb piaci szereplő, a Generali. Azok a kármentes ügyfelek, akik velük szerződnek óriási, akár 35 százalékos engedményre is számíthatnak. Ám ezt azonnal elveszítik, ha kárt okoznak. Vagyis: a kármentességért járó kedvezmény év közben megszűnhet, így akár év közben is emelkedhet a díj.
— Négy-ötezer (akár tízezer) forint megtakarításért nem biztos, hogy megéri váltani. Mindenképpen érdemes figyelembe venni a szolgáltatásoka is — véli a Bróker Royal Kft. ügyvezetője. Tóth Róbert szerint ebben a tekintetben is nagyok az eltérések a biztosítók között. Van olyan társaság például, mely segíti ügyfelét, ha belföldön, vagy akár külföldön műszaki hiba miatt robban le a gépjárműve. Hozzájárul például a hazaszálítás, hazautazás, szálláshely költségéhez, egy előre vállalt összeg erejéig. A legfontosabb azonban az úgynevezett aktív kárrendezés lehet. Azaz, amikor a saját biztosítója jár el a kárt szenvedett ügyfele érdekében. De károkozóként sem mindegy, milyen biztosító áll mögöttünk. Hiszen ha a károsult nem tud zöldágra vergődni a kötelező biztosítónkkal, akkor bennünket is beperelhet kártérítésért. Minderre legtöbbször azonban csak akkor gondolunk, ha már megtörtént a baj.