2017.08.15. 19:10
Tényleg finomabb a drága bor?
A résztvevőknek mindig előre megmondták, hogy mennyibe kerül a bor, amelyből aztán egy milliliternyit megkóstoltattak velük egy csövön keresztül.
Az agy jutalomközpontjában rejlik a magyarázat arra, hogy miért érzi finomabbnak az ember ugyanazt a bort, ha drágábban kínálják – állapították meg a kutatók.
- Az agy jutalmazó rendszerének aktivitása jelentősen megerősödik, amikor magas árat látunk, és ezzel párhuzamosan az ízélmény is fokozódik – mondta Bernd Weber, a németországi Bonni Egyetem munkatársa, aki a világ egyik vezető üzleti iskolája, a franciaországi INSEAD szakembereivel közösen végezte a kutatást.
Az eredményeikről a Scientific Reports című folyóiratban számoltak be a kutatók. A szakemberek 15 férfin és 15 nőn végeztek MRI-vizsgálatot, miközben azok bort kóstoltak. A résztvevőknek mindig előre megmondták, hogy mennyibe kerül a bor, amelyből aztán egy milliliternyit megkóstoltattak velük egy csövön keresztül.
Az alanyoknak minden hörpintés után értékelniük kellett az adott bort egy kilencpontos skálán. A kutatók valójában mindig ugyanazt a bort kóstoltatták meg a résztvevőkkel, de először azt mondták nekik, hogy az adott bor palackja 3 euró, majd, hogy 6 euró, végül pedig, hogy 18 euró.
- Ahogy sejteni lehetett, az alanyok azt mondták, hogy a drágább bor jobban ízlett nekik, mint az olcsó„ – idézte fel Hilke Plassmann, az INSEAD kutatója. Az MRI-felvételek tanúsága szerint a homloklebeny (frontális lebeny) és a ventrális striátum – amelyekről úgy vélik, hogy szerepet játszanak a jutalmazásban és a motiválásban -, aktívabbak voltak a magasabb árak hallatán.
- Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy az agyunk jutalmazó- és motiváló rendszere megtréfál bennünket” – magyarázta Liane Schmidt, aki ugyancsak az INSEAD kutatója. – A kérdés most az, hogy vajon megtaníthatjuk-e arra agyunk jutalmazó rendszerét, hogy kevésbé legyen fogékony az ilyesfajta „üres marketingfogásokra” – jegyezte meg Weber.