Digitália

2024.09.05. 06:00

Azt állítják, a Facebook, a Google és az Amazon tényleg lehallgatja az okostelefonokat

A felhasználók régen aggódnak emiatt: túl gyakoriak a „véletlen egybeesések”, hogy a telefonjuk közelében folytatott beszélgetések után annak megfelelő reklámok bukkannak fel okosholmijaikon. Egy nagy médiakonszern újonnan kiszivárgott prezentációja azt sugallja, hogy nem képzelődtek.

MW

Forrás: Shutterstock

Fotó: Valery Brozhinsky

A 404 Media független amerikai híroldal arról számol be, hogy kiszivárgott dokumentumokból kiderül, az Active listening (aktív lehallgatás – milyen szép már a neve is) nevű technológiát a Cox Media Group (CMG) fejlesztette ki. 2023 decemberében a CMG elindított egy vállalkozást, amely rögzíti a felhasználók mindennapi beszélgetéseit okostelefonok és okoshangszórók mikrofonjairól, és a beszerzett adatokat értékesítve partnercégeik célzott hirdetéseket küldenek a felhasználóknak.

Hányszor olvastuk a megnyugtató mondatokat, hogy ugyan már, nincs szükség lehallgatásra, az internetes keresési előzményeinkből úgyis tudnak mindent… Most azonban a 404 Media beszerezte a bizonyítékokat, hogy korántsem képzelgés a dolog: hátborzongató, de

a CMG kifejezetten árulja ezeket a hirdetési csomagokat.

A felhasználói adatok vásárlói – óriásvállalatok – azóta vagy mellébeszélnek, vagy egyszerűen nem válaszolnak a témában feltett kérdésekre.

Az első kérdés, hogy a lehallgatás miként lehet legális?

A kiszivárgott dokumentumban azt is állítják, olyan nagy technológiai platformokkal működnek együtt, mint a Google, az Amazon és a Facebook.

Kép a CMG marketingprezentációjából
Forrás: CMG

„Partnerség a legjobbakkal, hogy a legjobbat nyújtsuk” – áll a kiszivárgott pitch deskben (marketingprezentációban) szemérmetlenül bemutatva a nagy technológiai vállalatokkal való kapcsolataikat. Ez persze csak egy ajánlat, hogy miként éltek vele – ha egyáltalán –, az egy másik nyomozás kérdése lehetne.

A dicsekedve felsorolt óriáscégek mintha kissé aggódnának az Active Listening termék jogi következményei miatt. Amikor a 404 Media a Google-t kérdezte, a cég azt válaszolta, hogy kihagyták a Cox Media Groupot a hirdetési partnereik közül. „Minden hirdetőnek be kell tartania az összes vonatkozó törvényt és előírást, valamint a Google Ads irányelveit, és ha olyan hirdetéseket vagy hirdetőket azonosítunk, amelyek megsértik ezeket az irányelveket, megtesszük a megfelelő lépéseket” – közölte a technológiai óriás a 404-nek adott nyilatkozatában.

Az Amazon rövid nyilatkozatában elmondta a Gizmodónak, hogy az Amazon Ads soha nem dolgozott együtt a CMG-vel ezen a programon, és nem is tervezi azt.

A Meta szóvivője szintén visszautasította a kérdést, mondván, hogy a CMG általános partnerük, s nem az „aktív lehallgatási csomagban”.

Egy balszerencsés, véletlen felvétel miatt bukott ki az egész

Ez a legutóbbi kiszivárgás már a harmadik alkalom egy éven belül, amikor a 404 beszámol a CMG megdöbbentő szolgáltatásáról. Tavaly decemberben a híroldal nemcsak egy marketingcég tevékenységéről rántotta le a leplet a podcastjában, hanem a CMG Active Listening funkciójának létezését is felfedte.

A CMG-történet legújabb fejleményei megerősíteni látszanak a régóta fennálló gyanút, hogy a hirdetők telefonjaink mikrofonját használják, hogy hallgassanak minket.

„Tudjuk, mire gondol. Ez egyáltalán legális?” – fogalmaz a CMG cinikusan egy azóta törölt blogbejegyzésében még 2023 novemberében. „Legális – írják –, (...) mert egy új alkalmazás letöltése vagy frissítése során sokoldalas használati szerződésében jóváhagyást kér erre a fogyasztóktól valahol az apró betűs részekben, és azokban gyakran szerepel az aktív hallgatás elfogadása.”

A vállalat amúgy nem részletezte, hogy így szerzi be a hangadatait. Csak annyit írt a dokumentumában, hogy

képes azonosítani a »vásárlásra kész« felhasználókat, és kívánságra célzott hirdetéslistákat tud létrehozni az érdeklődésük alapján.

Tekintettel arra, hogy azelőtt még dicsekedtek vele a nyilvános – és még mindig archivált – honlapjukon, mielőtt bárki is odafigyelt volna, ma már elég nehéz lenne tagadni, hogy díjat számoltak fel a lehallgatási szolgáltatásaikért.

A CMG a kiszivárgott PDF-fájljai szerint azt közölte ügyfeleivel, hogy

az intelligens eszközök valós időben rögzítik a szándékadatokat a beszélgetések lehallgatásával, így a hirdetők pontosan megcélozhatják a fogyasztókat a piacon, felhasználhatják ezeket a hang- és viselkedési adatokat.

A cég azt is kilocsogta, hogy nagy IT-vállalatok, mint például a Google, az Amazon és a Facebook évek óta használják az aktív lehallgatási szolgáltatást.

A CMG azóta nem válaszolt a lapok kérdéseire.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!