2024.02.29. 06:00
Nem lesz önvezető autója, másra költ millió dollárokat az Apple
Az Apple régen várt és hatalmasat késett elektromos önvezető autó projektje, az Apple Car a cég történetének roncstelepére került.
Apple Car. Egy tavaly októberi kép a sok kiszivárgott, kétes hitelességű fotó közül
Forrás: Facebook/@ mondaynote
Az Apple elektromosautó-projekt, a Project Titan létezése először 2014-ben szivárgott ki, és már egy évtizede felfokozott várakozás övezi. A legutóbb világot látott kiszivárogtatások teljesen autonóm képességekről és 100 000 dolláros árról beszéltek. Karácsony előtt még arról szólt a fáma, hogy 2024-ben már gyártani fogják a kocsit.
A Bloomberg megerősített hírei szerint azonban két napja, február 27-én délelőtt az Apple vezetői rövid, 12 perces megbeszélést tartottak, amelyen Jeff Williams operatív vezérigazgató és Kevin Lynch, a Project Titan alelnöke beszélt. Bejelentették alkalmazottaiknak, hogy több mint 10 évnyi fejlesztés és többmilliárd dollár elköltése után törlik az önvezető autó fejlesztési projektjét.
Az Apple több száz alkalmazottat bocsát el a Titan Projectből, minden munka leállt, a megmaradt dolgozókat a generatív mesterségesintelligencia-projekthez helyezik át. A jelenleg mintegy 1400 alkalmazottnak 90 nap áll rendelkezésére, hogy más munkakört találjanak a cégen belül, vagy mehetnek.
A projekten egy időben 5000 alkalmazott is dolgozott. Az autóipar számos jelentős alakját csábították el az ügyhöz, az Apple olyan híres gyáraktól csábított el tehetségeket, mint a Lamborghini és a Ford. A koncepciók állandóan változtak, az emberek jöttek-mentek: az Apple-projektet irányította például Doug Field, a Tesla korábbi vezetője is, de aztán vette a kalapját és a Fordhoz igazolt.
Most nem jó biznisz az elektromos autó
Egyes, mostanában kiszivárgott (szivárogtatott) jelentések szerint ráadásul a 100 000 dolláros autó nem is rendelkezett olyan fejlett önvezető képességekkel, mint amilyeneket a cég remélt tőle.
Ráadásul látni kell, hogy a nagy autógyártók elégedetlenek az elektromos autó gyártásából elérhető nyereséggel, s úgymond „újraértékelik” az ilyen befektetéseiket –
az önvezető autók projektjeit pedig végképp kritikusan vizsgálják.
Az elektromos járművek iránti kereslet lelassult az elmúlt hónapban, a Ford és a General Motors amerikai autóipari óriáscégek is elhalasztják elektromos járműgyártásuk bővítését.
A múlt héten az elektromos teherautó-gyártó Rivian bejelentette, hogy 10%-kal csökkenti alkalmazottainak számát, mivel idén nem számít a termelés növekedésére.
Még januárban a Tesla arra figyelmeztette részvényeseit, hogy értékesítési növekedése idén gyengébb lesz, mint 2023-ban. A multimilliárdos Elon Musk vezette vállalat világszerte csökkentette árait a kulcsfontosságú piacokon, beleértve Európát és Kínát is, mivel kemény versennyel néz szembe olyan riválisokkal, mint a kínai BYD.
Az Apple inkább az MI felé fordul
A harapott almás óriás a Titan Projektből megmaradt fejlesztőit tehát igyekszik átcsoportosítani a generatív mesterségesintelligencia-projektjéhez.
Ez gazdaságilag észszerű lépésnek tűnik, mivel az Apple a hírek szerint
naponta több millió dollárt költ egy saját, Ajax nevű mesterségesintelligencia-modell kiképzésére.
Tim Cook vezérigazgató a közelmúltban megerősítette, hogy az Apple „legkésőbb ebben az évben” bevezeti a generatív mesterséges intelligencia funkciókat készülékeibe.
A Counterpoint szerint a szórakoztatóelektronikai MI/AI piaca meredeken növekszik.
„Az előzetes adatok azt sugallják, hogy 2024-ben a generatív mesterséges intelligenciával ellátott okostelefonok szállítása meghaladja a 100 millió darabot” – mondja Ivan Lam vezető elemző. A Counterpoint előrejelzése szerint ez a szám 2027-re meghaladhatja az 500 milliót.
Digitália
- Segítség! Houston, idefent az agyunk nem működik jól
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották